Hükümetin Perşebe günü TBMM’ye sunduğu tasarıya göre dershaneler 1 Eylül 2015'e kadar faaliyetlerini sürdürebilecek. Dershanelerden özel okula veya başka bir özel eğitim kurumuna dönüşmek isteyenler desteklenecek.

ÖZETLE

Dershane tasarısı TBMM'de
Dershaneciler süre istiyor
Öğretmen atamaları kaygı yarattı

Öğrenci etüt eğitim merkezleri 12 yaş ve altındakilere yönelik olacak. Haziye'ye ait taşınmazların irtifak hakkı dönüşüm programında dahil olan dershaneler tarafından 25 yıllığına kullanılabilecek. Mülkiyeti Hazine'ye ait olan ve Milli Eğitim Bakanlığı'na tahsis edilen taşınmazlar üzerindeki okul binaları da kiraya verilebilecek. Açık lise olacak dershanelere de üç yıl süre tanındı. Üç yılın sonunda onlar da özel okula dönüşmek zorunda. Dönüşemezlerse verilen teşvik faiziyle geri alınacak.

Dershanelerde çalışan öğretmenler Milli Eğitim Bakanlığı bünyesinde istihdam edilebilecek. En az 6 yıl sigortalı olarak çalışanlar, KPSS’siz sözlü sınavla atanacak. Dershanecilerin meslek örgütleri ve eğitimciler, tasarıyı Al Jazeera Türk’e değerlendirdi: 

'Devlet parasını kendi okullara harcamalı'

Türk Eğitim Derneği  (TED) Genel Başkanı  Selçuk Pehlivanoğlu:

"Dershaneyi doğuran sitsem Türkiye’nin eğitimindeki en büyük sorun. Bakanlıktan dershanelerin oluşmasına sebep olan eğitim adaletsizliğini kaldırmasını bekliyoruz. Bu olmadıktan sonra dershaneleri kanunen  ortadan kaldırmak sorunu değiştirmeyecek. Tasarının içine baktığınızda özel okullara devletin para vermesi doğru değil. Kaynağını önce kendi okullara ayırmalı. Arazi tahsisi sağlamalı, dershaneler dönüşsün ancak öğrenci başına para vermesi devletin doğru değil. Bu kurumlara dönüşüm için kredi kolaylığı sağlanabilir. Ayrıca dershane öğretmenlerinin hukuki sorunlar doğuracak sözlü sınavlarla devlette atanması sorunlu. Atanamayanlar dururken,  bu uygulama işsizliği artırır. Geçiş süreci uygulamaları doğru yapılmazsa hiçbir şeş değişmeyecek. Sadece şeklen dershaneler olmayacak."

'3600 dershaneden 400'ü okul olur' 

Güven Dershane Sahipleri Derneği (GÜVENDER) Başkan Yardımcısı  Eyüp Kılcı: 

“Bu taslak şu haliyle sektörün ihtiyaçlarına cevap vermekten uzak. Teşvikler de özel okullara sirkülasyonu artıracak düzeyde değil. 1,5 ve 9.  sınıfta okuyan öğrenci başına 3 bin TL verilmesi, ancak öğrencinin servis ve yemek masrafını karşılar. Bu taslakla 3600 dershaneden en abartlı haliyle 400’ü özel okula dönüşür. Geriye kalan 3 bin küsur dershane ne olacak ? Paket o dershanelere kapanmaktan başka alternatif sunamıyor.  Pilot uygulamalarla bu dönüşüm zamana yayılmalıydı.  Öğretmenleri istihdam edeceklerini söylüyorlar ancak 50 bin öğretmenden ancak en iyi ihtimalle 10 bini istihdam edilebilir bu şartlarda. Peki dershanelerde çalışan personel ne olacak? Dershanelerde 20 bin personel var bir de."

'Dönüşüm süresi uzamalı'

Türkiye Özel Öğretim Kurumları Derneği (TÖDER) Başkan Yardımcısı ve Avrupa Dershaneler Birliği Başkan Yardımcısı İbrahim Taşel: 

"Öncelikle dönüşüm için tanınan süre  yeterli değil. Mutlaka uzatılması gerekir. Üç yıl olarak talep etmiştik daha önce. Ayrıca daha özel açık liseye dönüşecek dershaneler için dönüşüm süreci dört yıldı. Tasarıda üç yıl, ama lise eğitimi 4 yıl. Bunun da uzatılması lazım. Komisyonda ve Meclis'te yasa için geniş görüşme süresi tanınmalı. Eğitimin her türlü siyasi gerginlikten ayrı değerlendirileceğine inanıyoruz."

KPSS'siz atama şeffaf olmalı 

Demokratik Eğitimciler Sendikası Başkanı Gürkan Avcı :

"Dershane tasarısında dershane öğretmenlerinden 6 yıl sigortalı çalışmış ve öğretmen olma şartlarını taşıyanların kamuya  KPSS’siz atanacak olması sıkıntılı. Sözlü sınav olacak. Çok şeffaf  yapılmalı bu uygulamalar. Atanamayan 300 bin öğretmenin vicdanını kanatmamak, onurunu kırkmamak gerekiyor. Öğretmenlerde 6 yıl şartı aranmasına karşıyım. Taşralardaki dershanelerde sigortasız asgari ücretle birçok öğretmen çalışıyor. Sigortaları 12 ay yerine 10 ay yatırılıyor. Büyük dershanelere pozitif ayrımcılık yapılıyor. Küçük dershanelerin de desteği ihtiyacı var."

'Atanacak dershane öğretmenleri toplam öğretmen atamasından yapılmamalı'

Eğitim Bir Sen Genel Başkan Vekili Ahmet Özel :

"Dershane tasarısında en önemli noktalardan biri, dershane öğretmenlerinin kamuya atanırken atanamayan öğretmenleri mağdur etmemesi. Dershane öğretmenleri için ayrı bir kadro oluşturulmalı. Gelecek sene yapılacak 40 bin öğretmen ataması içinden bu öğretmenlere pay verilmemeli."