Türkiye

‘Köprü yoksa oy da yok’

Diyarbakır'ın Eğil ilçesinde on köyün sakini, ilçeye gidebilmek için Dicle Barajı'nı iç lastik ve tahtalarla yapılan bir salla geçmek zorunda. Bir feribot var ama o da bozuk. Köylüler feribot onarılmaz ve köprü yapılmazsa "Seçimlerde sandığa gitmeyeceğiz" diyor.

Konular: Türkiye
sal
Feribotun bozuk olduğu Eğil'de köylüler salla tehlikeli bir yolculuğa çıkıyorlar. [Fotoğraf: Abdülkadir Konuksever/Al Jazeera Türk]

Diyarbakır’ın Eğil ilçesine bağlı Ilgın köyünde çiftçilik yapan Abdullah Yıldırım’ın köyü 1996 yılında Dicle Barajı’nda su tutulmasıyla ilçenin karşı tarafında kaldı. Eğil’e gitmek için kullandığı köprüyü de sular yutunca o ve on köyün sakinleri kuş uçuşu iki kilometre mesafedeki ilçeye ulaşmak için baraj gölü üzerinde işlemeye başlayan feribotu kullanmaya başladılar. Ancak sağlıklı işlemeyen ve sürekli bozulan feribotları bir sene önce tümden bozularak kızağa çekildi. O günden beri onarılacağı söylenen ve son seçimlerden sonra Büyükşehir Belediyesi’ne devredilen feribot hala bozuk.

abdullah-yildirim
Abdullah Yıldırım, iki kilo domates almak için saatlerce eziyet çektiğini anlatıyor.

‘İki kilo domates için sal’

Köylerinden ilçeye varabilmek için iki seçeneklerinin bulunduğunu söyleyen Abdullah Yıldırım bu iki seçeneğin de kendileri için eziyet olduğunu anlatıyor.

“Eşim iki kilogram domates istedi. Köyde yok, çaresiz Eğil’e gitmem gerekiyor. Köprü ve feribot olmadığı için iki kilometrelik yol için ya 35 kilometrelik karayolunu ya da baraj kıyısına inerek derme çatma salı kullanmak zorundayım. Köyden ilçeye sürekli minibüs yok. Mecburen sala binerek geçtim. Salla geçerken Allah’a emanetiz. Suya düşsen kurtaracak kimse yok. Üç yıl önce iki çocuk düşüp boğuldu. Bu bizim için eziyettir.”

"İstanbul’da var bizde yok"

İki yıl önce oğlunu görmek için İstanbul’a giden Abdullah Yıldırım’a göre ülkenin batısıyla doğusundaki insanlara aynı kıymet verilmiyor.

“İstanbul’da dağın tepesine adam ev yapmış gördüm. Elektriği, suyu çekilmiş, asfalt yolu yapılmış. Tek bir ev için bu hizmeti götürmüşler. Layıktır yapsınlar sözüm yok. Ama arkadaş baraj yapmışsın on köyün ve 5 bine yakın insanın yolsuz kalmış. Getirip küçük bir feribot koymuşsun o da sürekli bozuk. İşte hoşnutsuzluk ve çatışma böyle adaletsizlik olunca çıkıyor. Biz kimseden fazlasını istemiyoruz ki, koskoca devlet; yapın şuraya bir köprü insanlar rahatlıkla ihtiyacını görsün, okuluna, doktoruna gitsin. İnanın çok perişan ve mağduruz.”

bedri-tas
Sarmaşık köyü muhtarı Bedri Taş iğne bile yaptıramadıklarını söylüyor.

‘İğne bile yaptıramıyoruz’

Sarmaşık köyü muhtarı Bedri Taş 280 hane ve bin 500 nüfuslu köylerinde sağlık ocağının kapalı olduğunu ve enjeksiyon yaptırmak için Eğil’e gitmek zorunda kaldıklarını anlatıyor. Taş bu durumun çok dert olmadığını ancak Eğil’e varmanın büyük sıkıntı olduğunu söylüyor.

“Sağlık ocağında görevli yok ve kapalı. Gece biri rahatsızlansa bir ağrı kesici yaptıralım desek yol yok. Feribot olsa da geceleri çalışmıyor zaten kaldı ki bir senedir o da yok. Köyümüz kuş uçuşu 6-7 kilometre. Ancak köprü olmadığından bu yol çıkıyor 35-40 kilometreye. Arabası olan var olmayan var, nasıl ulaşacağız doktora.”

ibrahim-deniz
Ilgın köyü muhtarı İbrahim Deniz Eğil'in de olumsuz etkilendiğini söylüyor.

‘Köprü olmazsa Eğil tükenir’

Feribotu sadece kendilerinin değil Dicle ve Hani ilçelerinden gelenlerin de kullandıklarını hatırlatan Ilgın köyü muhtarı İbrahim Deniz yol açılmadığı takdirde Eğil ilçesinin ekonomisinin çökeceğini ve tükeneceğini savunuyor.

“Feribot olduğunda bizim yakada kalan köylerin dışında kestirme olduğu için Dicle ve Hani’den gelen arabalar da kullanıyordu. Buradaki esnaflar da kazanıyordu. Şimdi feribot yok, köprüden ise hiç haber yok. Hepimiz çok mağduruz. Yetkililerden bir an önce feribotumuzun onarılmasını sonra da tez zamanda köprü yapılmasını istiyoruz. Yoksa bu sefaletimiz hep böyle sürecek.”

kadri-kas
Kadri Kaş: Köprü yapılmazsa sandığa gitmeyeceğiz.

‘Sandığa gitmeyeceğiz’

İnşaat işçisi Kadri Kaş Eğil’e gidip gelmek zorunda olduğu için aldığı yevmiyesinin çoğunu yola harcadığını söylüyor. Kadri Kaş köprü yapılmadığı takdirde sandığa da gitmeyeceklerini belirtiyor.

“Çalıştığım inşaatlar çoğunlukla ilçede oluyor. Feribot ve köprü olmadığı için mecburen 35 kilometre yol tepiyoruz. Aldığım günlük yevmiyenin yarısından fazlası yola gidiyor. Köprü olsa yürüyerek bile gidebilirim. Feribotumuz bozuk, ne zaman yapılacağı meçhul. Köylülerle sürekli bir araya gelip bu durumu konuşuyoruz. Kaymakamlığa, belediyeye, siyasilere gittik ancak hiçbirinden net bir cevap alamıyoruz. Kararımızı verdik eğer bu feribot tez zamanda onarılıp hizmete sokulmazsa ve köprü yapımı için çalışma başlatmazlarsa seçimleri boykot edip sandığa gitmeyeceğiz.”

cengiz-koksal
Cengiz Köksal dükkanını siftahsız kapatıyor.

‘Siftahsız kapatıyorum’

Feribot’un bozuk olması Eğil ilçesindeki esnafı da etkiliyor. Kırk yıldan beri esnaflık yaptığını söyleyen Cengiz Köksal, dükkânını daha fazla siftahsız kapatmaya gücü kalmadığını söylüyor.

“Baraj olmadan önce köprümüz vardı. İsteyen rahatlıkla ilçeye gelip giderdi. Biz de ticaretimizi yapardık. Şimdi karşı tarafta kalanlar doğru dürüst gelemiyorlar. Esnaflar perişan durumda. Feribot ve köprü için pek çok yetkiliye gittik. Burayı ziyareti sırasında Sayın Bülent Arınç’a bizzat söyledim. Ancak henüz haber yok. İnanın iş yapmadan kapatıyorum dükkânı ve takatim kalmadı. Böyle giderse buralardan göç etmek zorunda kalacağım.”

fethi-suvari
Büyükşehir Belediyesi Genel Sekreteri Süvari, onarım için suların yükselmesini beklediklerini söyledi.

‘Motor hazır suların yükselmesi bekleniyor’

Eğil’de feribottan sökülen motorun tamirinin tamamlandığını belirten Diyarbakır Büyükşehir Belediyesi Genel Sekreteri Fethi Süvari, feribotun şaftının da kırık olduğunun tespit edildiğini, değişimi için de suların yükselmesinin beklendiğini söyledi.

“Özel idare tarafından Eğil Belediyesi’ne devredilen, oradan da Büyükşehir Belediyesine devri gerçekleştirilen feribotun yanan motoru onarıldı ve hazır. Ancak motorun takılması için feribotta yapılan incelemede şaftın da kırık olduğu tespit edildi. Bu şaftın değişmesi ve motorunun takılması için baraj suyu çok düşük bir seviyede. Bütün hazırlığımız tamam ve barajın sularının yükselmesini bekliyoruz. Tahminen Şubat-Mart ayında yeterli yüksekliğe gelecektir. Ardından gerekli tamiratı gerçekleştirip feribotu işler hale getireceğiz.”

feribot
Sular yükselirse Eğilliler feribotlarına kavuşacaklar.

Genel Sekreter Fethi Süvari’nin verdiği bilgiye göre bölge yeterli yağış alırsa feribot bir iki ay içerisinde tamir edilip hizmete girecek, köprü için ise Eğilliler siyasetçilerin ses vermelerini bekliyorlar.

Kaynak: Al Jazeera Türk

 

Abdülkadir Konuksever

1971 yılında Diyarbakır'da doğdu. 1990 yılında gazeteciliğe başladı. Ulusal ve uluslararası yayın kuruluşlarında çalıştı. Basılı iki öykü kitabı bulunan Konuksever, Al Jazeera Türk Diyarbakır Ofisi Muhabiri olarak görev yapmaktadır.  Devamını oku

Yorumlar

Bu sitede yer alan içerikler sadece genel bilgilendirme amacı ile sunulmuştur. Yorumlarınızı kendi özgür iradeniz ile yayınlanmakta olup; bununla ilgili her türlü dolaylı ve doğrudan sorumluluğu tek başınıza üstlenmektesiniz. Böylelikle, Topluluk Kuralları ve Kullanım Koşulları'na uygun olarak, yorumlarınızı kullanmak, yeniden kullanmak, silmek veya yayınlamak üzere tarafımıza geri alınamaz, herhangi bir kısıtlamaya tabi olmayan (format, platform, süre sınırlaması da dahil, ancak bunlarla sınırlı olmamak kaydıyla) ve dünya genelinde geçerli olan ücretsiz bir lisans hakkı vermektesiniz.
;