Eğitim

Meslek lisesi artıyor, peki kalite?

Mesleki ve teknik eğitimde son 15 yılda öğrenci sayısı iki kattan fazla, okul sayısı ise üç kattan fazla arttı. Peki, eğitimin niteliği aynı hızla yükseliyor mu? Uzmanlara göre bazı meslek lisesi öğrencileri dört işlem dahi bilmeden üniversiteye geliyor. Meslek lisesi mezunlarının istihdam içindeki oranları ise üniversite mezunlarından 12 puan daha düşük.

Konular: Eğitim, Türkiye
İkinci Eğitim Kongresi, 24-25 Ekim'de Antalya'da düzenleniyor. [Fotoğraf: Al Jazeera Türk]

milli eğitim bakanlığınca, "eğitimden üretime sektörle işbirliği” temasıyla düzenlenen ikinci eğitim kongresi antalya'da dün başladı. kongrede mesleki ve teknik eğitimin sorunları masaya yatırıldı. öğretmenler, akademisyenler, işverenler ve meslek örgütleri bir araya geldi. iki gün boyunca mesleki eğitimdeki kalite sorunu ve çözüm önerileri tartışıldı.

100 öğrenciden 44’ü meslek liseli

mesleki ve teknik eğitimin ortaöğretimdeki payı yüzde 44. milli eğitim bakanlığı, bu oranı yüzde 60’a çıkarmayı hedefliyor. son 14 yılda meslek lisesi sayısı da, meslek lisesine giden öğrenci sayısı da hızla arttı. 2002-2003 eğitim öğretim yılında mesleki ve teknik ortaöğretimde yaklaşık 800 bin olan öğrenci sayısı bugün 1 milyon 750 bine çıktı. okul sayısı da 993’ten 3 bin 266’ya yükseldi. peki, eğitimin niteliği aynı hızla artıyor mu? kongreye katılan uzman ve eğitimcilere göre öğrencilerin ve okulların niteliğinden işveren ile işbirliğine, istihdamdan ihtiyaca göre bölüm açılmasına kadar pek çok alanda sıkıntılar var.

bakan yılmaz: vasıfsız iş gücü fazla

milli eğitim bakanı ismet yılmaz’a göre türkiye’de vasıfsız iş gücü fazlalığı, sanayicinin de kalifiye eleman bulma sorunu var:

“işgücü talebiyle işgücü arzı arasında bir uyumsuzluk var. bu durum, esas itibarıyla mesleki ve teknik eğitim ile iş dünyası arasındaki kopukluğu göstermektedir. mesleki ve teknik eğitimde ifade edilen, teorik bilginin alındığı, esas eksikliğin beceri eğitiminde olduğudur.”

istihdam da sorun

veriler mesleki eğitim alan gençlerin istihdamda yaşadığı sorunu da ortaya koyuyor. tüik verilerine göre meslek yüksekokulları mezunlarının toplam çalışanlara oranı yüzde 36. 2016’da meslek lisesi mezunlarının yüzde 58,9’u istihdama katıldı. üniversite mezunlarında bu oran daha yüksek, yüzde 71,6.

yükseköğretim kurulu (yök) kurum danışmanı prof. dr. filiz ercan rakamlar mesleki eğitimin ne kadar önemli olduğunun kanıtı. ancak mesleki eğitimin dinamik ve sektörün ihtiyaçlarına göre olması gerekiyor.

“dört işlem olmadan teknik eğitim vermek zor”

meslek liselerinden sınavsız olarak meslek yüksekokullarına geçişin niteliği düşürdüğünü anlatan ercan, sınavsız geçişin kaldırılmasını istediklerini vurguluyor.  ercan öğrencilerin niteliğine dair ise şunları söylüyor:

“meslek lisesinden meslek yüksekokuluna gelen öğrencilerde genel olarak dört işlem bilmiyorlar. matematik bilmeyen öğrenciye teknik eğitimde bir şeyler öğretmek çok zor.”

“öğrenci pratikte eksik”

sektör temsilcileri de mesleki eğimdeki öğrencilerin pratikte eksik olduğunu söylüyor. mercedes benz yöneticisi sadık günbatar, çocukların okullarında yeteri kadar uygulama yapma imkânı bulamadıklarını vurguluyor:

“okullar kalabalık. atölyeler kalabalık. 11. sınıftan öğrencileri alıp atölyelerimizde uygulama yaptırıyoruz. ayrıca meslek lisesi açılırken bölgedeki istihdam açılarına göre açılmalı ve özel sektörle iletişin daha kuvvetli olmalı.”

Yorumlar

Bu sitede yer alan içerikler sadece genel bilgilendirme amacı ile sunulmuştur. Yorumlarınızı kendi özgür iradeniz ile yayınlanmakta olup; bununla ilgili her türlü dolaylı ve doğrudan sorumluluğu tek başınıza üstlenmektesiniz. Böylelikle, Topluluk Kuralları ve Kullanım Koşulları'na uygun olarak, yorumlarınızı kullanmak, yeniden kullanmak, silmek veya yayınlamak üzere tarafımıza geri alınamaz, herhangi bir kısıtlamaya tabi olmayan (format, platform, süre sınırlaması da dahil, ancak bunlarla sınırlı olmamak kaydıyla) ve dünya genelinde geçerli olan ücretsiz bir lisans hakkı vermektesiniz.
;