Blog

Katil, maktul ve dedektif aynı sahnede

Onur Ünlü'nün son filmi 'İtirazım Var', bağlama çalan, boksörlük yapmış bir imamın hikâyesini anlatıyor. Selman Bulut adındaki karakter daha ilk sahneden itibaren sizi alıp, peşine takıyor.

Konular: Kültür-Sanat
Filmin ismi Müslüm Gürses'in 'İtirazım Var' adlı şarkısından geliyor.

senarist ve yönetmen onur ünlü’nün yeni filmi ‘itirazım var’ 15 nisan'da istanbul film festivali'nde ulusal yarışma kategorisinde gösterilmesinin ardından 18 nisan cuma günü vizyona giriyor. selman bulut adında boksör, bağlama çalan bir imamın polisiye bir maceranın ortasında kaldığı ‘itirazım var’ gerek hikâyesi, gerek ana karakteri, gerekse anlatım dili itibariyle büyük bir film.

imam olarak görev yaptığı camide namaz kılıp, kıldırırken cemaatinden birinin gizemli bir şekilde vurulması ile başlayan hikâyede selman bulut, katilin peşine düşüyor. klasik polisiyelere selam veren sahnelerinin yanında zekice oluşturulmuş polisiye kısmı sürükleyici, sıcak ama yüz göz olmayan, komik ama izleyiciyi hafife almayan bir film.


Selman Bulut karakterini canlandıran Serkan Keskin filmdeki 98 sahnenin 96'sında var.

‘itirazım var’ başka bir isimle yıllar önce yazılmış bir senaryosuydu onur’un. ben de iki yıl kadar önce okumuş, meraklanmıştım. selman bulut, kâğıt üzerinde okurken, büyük laflar eden, sahip olduğu vasıflarla fazla övünen, bir deyişle insanın canını sıkan bir adamdı. merak ettiğim ise insanın hassasiyetlerini çok iyi bilen onur ünlü gibi bir yönetmenin bu ‘ukala’ adamdan yani selman bulut’tan nasıl bir kahraman yaratacağıydı. bu arada onur bu iki yılda iki film daha yaptı. biri ‘celal tan ve ailesinin aşırı acıklı hikayesi’, diğeri ise ‘sen aydınlatırsın geceyi.’ ikisi de birbirinden çok farklı filmlerdi. ikisi de çok sevildi. leyla ile mecnun ve ben de özledim dizilerini çekti televizyon için.

‘bir selman bulut polisiyesi’

meşguldü yani onur. hastalığı ve tedavi süreci bir yandan, yapmak istedikleri ve yapmak zorunda kaldıkları diğer yandan uğraşıp durdu. sonunda vakit buldu ve bir ay içerisinde çekimlerini tamamladığı ‘itirazım var’ı nihayet hazır etti. geçen hafta izlediğim filmde, daha ilk sahneden itibaren nereye gittiğinizi sorgulamadan selman bulut’un peşine takılıyorsunuz. onunla birlikte katilin de izini sürüyorsunuz haliyle. belli ki aradan geçen tüm bu zamanda selman bulut, onur’un aklının bir köşesinde dönüp durmuş. döne döne de bir dervişe, gerçek bir kahramana benzemiş. serkan keskin’le birlikte filmin 98 sahnesinin 96’sında olup da insanın yine de daha fazla görmek istediği bir karakter kurmuşlar. hayatta vicdanlı ve iyi insan olmayı kendine düstur edinmiş, allah sevgisini didaktik olmadan, aracı unsurları, kurumları, ahlak, çevre, mahalle baskısı gibi etkenleri devre dışı bırakarak yaşayan selman bulut, bu sevgi haricindeki her şeyi sorgulanabilir kılmış.

selman bulut’un bir başka özelliği de katili ararken de kendine ait, sıra dışı yöntemler kullanması. bu arayışta çoğu zaman komik durumlar ortaya çıksa da, bunlar zorla yapılan şakalar ya da yaratılan komiklikler değil. ayrıca onur ünlü’nün diğer filmlerinden farklı olarak mekân duygusunu çok daha fazla aktaran bir film olmuş bu. ‘itirazım var’ 30 farklı mekânda çekilmiş bir istanbul filmi olarak da düşünülebilir aynı zamanda. selman bulut, katili istanbul’un 30 ayrı yerinde ararken kimi zaman şu an evcil balık alıp satan emekli asker rolündeki sırrı süreyya önder’den, kimi zaman da devasa bir gustav klimt heykelinden yardım alabiliyor.


'İtirazım Var', Onur Ünlü'nün altıncı sinema filmi.

dünyalar arasında

kısacası, bir onur ünlü filmiyle daha karşı karşıyayız. ama bu defa dünya izleyicisine de daha çok hitap edecek, 2010’ların istanbul’unda geçen, toplumun sosyal yapısından, günün hassasiyetlerine kadar pek çok ayrıntıyı bulabileceğimiz zamansız bir film izleyeceksiniz.

tabii onur ünlü sinemasının bazı değişmez unsurlarını da bulacaksınız. mesela duygularınızla asla oynanmayacak zira bu film izleyicinin daha çok aklı, vicdanı ve kalbiyle meşgul oluyor. onur ünlü, itirazım var’daki yönetmenlik performansının ötesinde, kendi filmlerini insanları daha fazla ağlatma ya da acıtma deneyleri yaptığı bir laboratuvar gibi kullanmadığı için ayrıca önemli bir yönetmen. bu yüzden bu büyük filmin yolculuğuna tanıklık etmek gerekiyor. selman bulut’un devamı gelecek maceralarının ilkinin bir parçası olmak için ‘itirazım var’ şahane bir başlangıç filmi.

zira bu maceralar, bizim bilmediğimiz bir dünya ile bizim bilmediğimiz bir başka dünya arasında yaşanmaya devam edecek.

Yorumlar

Bu sitede yer alan içerikler sadece genel bilgilendirme amacı ile sunulmuştur. Yorumlarınızı kendi özgür iradeniz ile yayınlanmakta olup; bununla ilgili her türlü dolaylı ve doğrudan sorumluluğu tek başınıza üstlenmektesiniz. Böylelikle, Topluluk Kuralları ve Kullanım Koşulları'na uygun olarak, yorumlarınızı kullanmak, yeniden kullanmak, silmek veya yayınlamak üzere tarafımıza geri alınamaz, herhangi bir kısıtlamaya tabi olmayan (format, platform, süre sınırlaması da dahil, ancak bunlarla sınırlı olmamak kaydıyla) ve dünya genelinde geçerli olan ücretsiz bir lisans hakkı vermektesiniz.
;