Haber analiz

Google Glass: Devrim mi başarısızlık mı?

İlk duyurulduğundan beri bütün dikkatleri üzerine toplayan Google'ın giyilebilir teknolojik gözlüğü Glass, devrimsel özelliklere sahip olsa da gün geçtikçe başarısız bir ürün olmaya doğru gidiyor.

Konular: Bilim-Teknoloji
Google Glass'ın piyasaya sürülmesinin gecikmesi başarısızlığına sebep oldu
Google Glass'ın piyasaya sürülmesinin gecikmesi başarısızlığına sebep oldu [Fotoğraf: Google]

arama motoru devi google'ın artırılmış gerçeklik teknolojisi sunan akıllı gözlüğü ilk olarak 2012 yılında duyuruldu. ilk dönemde ağırlıklı olarak arama motoru ile kullanıcı arasında iletişim kurmak üzere tasarlanan ürün, devrimsel bir yaklaşıma sahip akıllı gözlük.

gözlüğün temel görevi ise cep telefonundaki interneti kullanarak sesli ve görsel aramalar yapmak, video kaydedip fotoğraf çekmek. giyilebilir teknolojik cihazlar alanında büyük bir firmanın ilk ürünü olan google glass, ilk olarak firmanın 'explorer' yani 'kâşif' adını verdiği kişiler tarafından denenmeye başladı. yani cihaz seri üretime girse de başlangıçta google'ın belirlediği ve abd'de yaşayan (tabir caizse) 'seçilmiş' kişiler tarafından denendi.

seçilmiş kişi olmak ise sanıldığı kadar kolay değildi: abd'de adres göstermek yani bu ülkede yaşadığını belgelemek, 18 yaşından büyük olmak, google glass'ı kullanmak için haklı bir sebep göstermek gibi şartları yerine getirmek gerekiyordu. şartlar bu kadarla da bitmiyordu: bütün bu şartları yerine getirdikten sonra google sizi uygun görürse 1500 dolar vererek cihazı satın alıyordunuz.

dünya çapında net bir sayı olmasa da tahminen 30 bin kişinin (bir kısmı abd'de yaşamasa da orada adres göstererek) bu cihazı kullandığı sanılıyor. rakam tahmini çünkü google bu cihazla ilgili kullanıcı rakamlarını açıklamıyor.

applevari pazarlama taktikleri

aslında bu tip pazarlama taktikleri (firmanın istediğine ürünü vermesi, belli şartlar istemesi ve ticari olarak satışa sunmaması) akla apple kampanyalarını hatırlatıyor. apple da ürünlerini bu şekilde ulaşılmaz ve inanılmaz cihazlar olarak pazarlama konusunda uzman bir şirket.

google'ın apple'a özenerek yaptığı bu pazarlama taktikleri ne yazık ki cihazın geliştirilmesine aynı oranda katkıda bulunmadı. bugün için google glass, özel bir kitle tarafından hava atma aracı olarak kullanılan bir üründen öte bir cihaz değil. ingilizce'de 'toys for big boys' (büyükler için oyuncak) olarak tanımlanabilen bir ürün durumunda.

cihazı bir süre kullanma fırsatı bulan biri olarak ilk kullandığımda heyecan duyduğumu belirteyim. sesli komutları (şimdilik ingilizce) anlayan cihaz fotoğraf ve video kaydedebiliyor. gözlüğün en önemli özelliği geliştirilebilecek uygulamalarla fonksiyonlarının da aynı oranda artması. yani bir canlı yayın uygulaması kullanarak bir muhabir, gözlüğü tv yayınları için kullanabilir. ya da bir itfaiyeci, gözlükle, yangın çıkan bir binanın krokisine bakabilir (bu örnek abd'de kullanılıyor).

ancak yukarıdaki geliştirmeler ne yazık ki genele yayılmış değil. özel olarak geliştirilen uygulamalar olduğu için bir kurum ya da birkaç kişinin ihtiyacını görebiliyor. genele yayılmadığı için de çok bir anlam ifade etmiyor.

çok beklendi

google'ın bir diğer hatası ise cihazı uzun süredir son kullanıcıya sunmaması. teknoloji dünyası iki yılda bir önemli ilerlemeler kaydettiği için iki yıl önce piyasaya sürülen bir cihaz haliyle eskiyor. google glass da henüz satışa sunulmadan eskidi.

bugün kadar özel kişilerin elde edebildiği gözlük nisan ayının 15'inde istisnai bir uygulama ile abd'de adres gösteren herkese satıldı. firmanın açıklamasına göre 15 nisan'da ürün yok sattı. ancak bu 'yok satan' ve stokları biten gözlüklerin kaç adet olduğu da açıklanmadı. bu tarz bir hareket bile pazarlama taktiklerinin hâlâ devrede olduğunu gösteriyor.

aslında google'ın atacağı adım basitti: gözlüğü piyasaya sürmek ve bir an önce uygulamaların geliştirilmesi için gerekli ortamı sağlamak. mobil cihazlarda bunu başaran google, android işletim sistemi ile büyük bir başarı elde etti. aynı başarıyı google glass'ta yakaladığını söylemek mümkün değil.

halen resmi olarak satışta olmayan google glass'ın ne zaman piyasaya sürüleceği belli değil. pazarlamaya verdiği önemi ürün geliştirmeye vermeyen ve halen satışa sunulmayan bir ürüne sahip olan google'ın bu saatten sonra işi zor.

başarılı olabilecek bir proje google glass, arafta kalmış bir ruh gibi doğmakla doğmamak arasında gidip geliyor. sonunun ne olacağı ise şimdilik belirsiz.

kaynak: al jazeera

Özgür Çetin

Bilim-Teknoloji yazarı Devamını oku

Yorumlar

Bu sitede yer alan içerikler sadece genel bilgilendirme amacı ile sunulmuştur. Yorumlarınızı kendi özgür iradeniz ile yayınlanmakta olup; bununla ilgili her türlü dolaylı ve doğrudan sorumluluğu tek başınıza üstlenmektesiniz. Böylelikle, Topluluk Kuralları ve Kullanım Koşulları'na uygun olarak, yorumlarınızı kullanmak, yeniden kullanmak, silmek veya yayınlamak üzere tarafımıza geri alınamaz, herhangi bir kısıtlamaya tabi olmayan (format, platform, süre sınırlaması da dahil, ancak bunlarla sınırlı olmamak kaydıyla) ve dünya genelinde geçerli olan ücretsiz bir lisans hakkı vermektesiniz.
;