Cezayir

Cezayir seçimlerinde hedef gençler

Nüfusun yüzde 70'inin 30 yaşın altında olduğu Cezayir'de gençler sandık sonuçlarını değiştirebilir.

Konular: Ortadoğu, Afrika
Değişim isteyen gençlerin yanında BUteflika'yı destekleyenler gençler de var. [Reuters]

süfyan cilali'nin kurduğu muhalif yeni nesil partisi'nden etkilenen 28 yaşındaki habib brahmiya, altı ay önce kendini politikanın içinde bulmuş.

"cezayir'in bağımsızlığından bu yana ülkeyi yöneten yaşlı politikacıların aksine cilali gençlerin güçlenmesini teşvik ediyor." diyen brahmiya, 55 yaşındaki cilali'nin personel şefi olarak çalışıyor. yeni nesil'in internet sitesine göre partinin resmi bir platformu yok. bunun yerine tüm üyelerle işbirliği içinde hareket etmeyi hedefliyorlar. parti şimdilik mecliste de temsil edilmiyor. web sitesinde "gençlik kollarına ihtiyacımız yok, çünkü gençler bu partinin tam yetkili üyeleridir" yazıyor. 

gençlik kollarına ihtiyacımız yok çünkü gençler bu partinin tam yetkili üyeleridir. 

cezayir'in 37 milyonluk nüfusunun yüzde 70'i 30 yaşın altında. bu potansiyel 17 nisan seçimlerinin sonucunu değiştirebilir. partiler de bunun farkında. 

cezayir'in iktidardaki koalisyonu da gençleri hedefliyor. demokratik ulusal birlik (rnd) partisi gençlik kolları lideri 27 yaşındaki adel buşenin, partinin ulusal komitesindeki koltukların üçte birinin gençlere ayrıldığını söylüyor. buşenin, cumhurbaşkanı abdülaziz buteflika'nın yeniden seçilmesini destekliyor. 

gençler oy kullanmıyor

cezayir üniversitesi sosyoloji bölümü öğretim üyesi nacer cabi, 18-30 yaş arası grubun cezayir'de her zaman oy kullanmaya en az hevesli grup olduğunu söylüyor. cezayir nüfusunun yüzde ikisinden azı bir siyasi partiye üye. cabi'ye göre bu, cezayir gençliğinin çok küçük bir bölümünün siyasetle ilgilendiğini gösteriyor.

içişleri bakanlığı'na göre mayıs 2012'de yapılan son seçimlerde 20 milyon kayıtlı seçmenin yüzde 43'ünden azı oy kullandı. "bağımsızlık döneminden kalma ve eski askerlerden oluşan yapıların kendilerine uymadığını düşünüyorlar. genç üyelerin ikincil roller oynamaktan başka şansı da olmuyor" diyor cabi. 

cezayir'in gençleri art arda beş yıllık dönemler halinde üç kez göreve gelen buteflika yönetiminde, atalet içinde geçen bir dönemde büyüdü. 

Buteflika'nın dördüncü kez aday olmasına tepki gösteren Bereka (Yeter) hareketi protesto gösterileri düzenliyor. [Reuters]

buteflika'nın en büyük rakibi, ulusal kurtuluş cephesi'nin eski lideri ve eski başbakan ali benflis, kampanyasında 25 yaşın altındaki seçmenleri hedef aldı.  üniversitelerde kampanya yürüttü, öğrenci liderleri ve öğrenci birlikleriyle işbirliği yaptı. 

benflis'in kampanyasında çalışan, soyadını vermek istemeyen velid isimli genç "sabırlı olmalı ve aynı mesajı defalarca tekrarlamalıyız. bana 'oy vermenin anlamı yok' dediklerinde onlara oylarını kullanmalarını, aksi takdirde başkalarının kullanacağını söylüyorum" diyor.  

ekonomi ve muhasebe dallarında çift lisans yapan 21 yaşındaki öğrenci ülkeye değişimin oylarla geleceğini düşünüyor. "muhalefet partilerinin boykot çağrıları ve sistem karşıtlarının protestoları krize yol açacak. ülkemin yeni bir suriye ya da ukrayna olmasını istemiyorum" diyor velid. 

17 nisan 2014 adlı facebook sayfasını açan 25 yaşındaki ahmet şelbi de oy kullanmayı teşvik ediyor. benflis'i destekleyen şelbi şöyle diyor: cezayir'de sadece büyük bir oy kullanma oranı değişiklik yaratbilir. ne kadar fazla kişi oy kullanırsa buteflika rejimini sona erdirme şansımız da o kadar artar. 

sosyal medya kampanyası

altı cumhurbaşkanı adayı da gençlerin oylarını almak için sosyal medya stratejileri geliştirdiler. cezayirli dijital pazarlama uzmanı samir belik bunun ülke tarihinde bir ilk olduğunu söylüyor. 

internette en aktif aday ali benflis. danışmanlarından nazım zayoçe, benflis'in kampanyasını abd başkanı barack obama'nın 2008 kampanyası üzerine kurduklarını söylüyor. 

ancak tüm adaylar internet teknolojisine onun kadar önem vermiyor. belik, "adaylar sosyal medyayı ana akım medya gibi kullanıyor. sadece hızla ve çok sayıda kişiye ulaşmak istiyorlar ancak kullanıcılarla, seçmenlerle etkileşime geçmiyorlar" diyor. 

Ülkenin büyük çoğunluğunun hala internete erişimi yok. [Reuters]

herkes sosyal medyanın başarılı bir kampanya için gerekli olduğunu da düşünmüyor. sözlü iletişimin hala destek toplamak için en iyi yol olduğunu düşünen buşenin "cezayir'in zayıf internet kullanım oranlarını düşününce bunlar elitist araçlar olarak kalıyor" diyor. 

muhafazakar cezayir ulusal cephesi (fna) lideri ve cumhurbaşkanı adayı musa tevati de bu görüşte. tevati, nüfusun sadece yüzde 14'ünün internet erişimi olduğu düşünüldüğünde kapı kapı dolaşmanın hala en iyi yöntem olduğunu söylüyor. 

ülkeyi terketme planları

İşsizlik gençleri ülke dışında seçenekler aramaya itiyor. [Reuters]

cezayir üniversitesi'nde siyaset bilimi profesörü louisa dris hamaduşe'ye göre gençlere yönelik kampanyalara rağmen 17 nisan seçimlerinde gençlerin oyunda belirgin bir düşüş olacak. hamaduşe "cezayir'in yolsuzluğa bulaşmış hükümetleri senelerdir petrol gelirleriyle barışı satın almaya çalışıyor. sonuç olarak cezayir halkı da umursamaz hale geldi" diyor. 

hamaduşe gençlerin ülkeyi yönetme hayalleri olmadığına dikkat çekiyor. işsizlik, ülkenin fakir bölgelerinde yaşayan genç cezayirlileri sınırların dışına bakmaya itmiş. uluslararası göç örgütüne göre gençlerin kafası tek şeyle meşgul, o da ülkeyi terketmek. 

kaynak: al jazeera

Yorumlar

Bu sitede yer alan içerikler sadece genel bilgilendirme amacı ile sunulmuştur. Yorumlarınızı kendi özgür iradeniz ile yayınlanmakta olup; bununla ilgili her türlü dolaylı ve doğrudan sorumluluğu tek başınıza üstlenmektesiniz. Böylelikle, Topluluk Kuralları ve Kullanım Koşulları'na uygun olarak, yorumlarınızı kullanmak, yeniden kullanmak, silmek veya yayınlamak üzere tarafımıza geri alınamaz, herhangi bir kısıtlamaya tabi olmayan (format, platform, süre sınırlaması da dahil, ancak bunlarla sınırlı olmamak kaydıyla) ve dünya genelinde geçerli olan ücretsiz bir lisans hakkı vermektesiniz.
;