Türkiye

Isparta'da düşen uçak davası sonuçlandı

Türkiye'nin önemli nükleer fizikçilerinin de bulunduğu 57 kişiyle birlikte Isparta'da düşen uçakla ilgili dava sonuçlandı. Pilotlar 'yalan tanıklık'tan ceza alırken, bazı sanıklara 11 yıla kadar hapis cezası verildi.

Konular: Türkiye
Isparta'da düşen uçakta 57 kişi hayatını kaybetmişti. [Fotoğraf: AA - Arşiv]

Isparta'da 29 Kasım 2007 yılında meydana gelen uçak kazasıyla ilgili davada 29'uncu duruşmada karar çıktı. Son duruşmaya 18 sanıktan Ali Arıduru, Oktay Erdağı, Fikri Zafer Dinçer ile sanık ve müşteki avukatları katıldı. Mahkeme heyeti, "Taksirle birden fazla kişinin ölümüne sebebiyet verme" suçundan Dünyaya Bakış Hava Taşımacılığı AŞ ortağı Yavuz Çizmeci, firmanın genel müdürü Aydın Kızıltan ve firmanın eğitim müdürü İsmail Taşdelen'i 11 yıl 8'er ay; firmanın bakım müdürü Fikri Zafer Dinçer'i de 5 yıl 10 ay hapis cezasına çarptırdı.

Pilotlara 'yalan tanıklık' cezası

Mahkeme heyeti, uçağın kaptan pilotları Vedat Örs ve Recep Değirmencioğlu'na "Yalan tanıklık" suçundan 2 yıl 6'şar ay, dönemin Sivil Havacılık Genel Müdürü Ali Arıduru ile dönemin Sivil Havacılık Genel Müdür Yardımcısı Oktay Erdağı'na da "Görevi kötüye kullanma" suçundan 1 yıl 8'er ay hapis cezası verdi.

Nükleer fizikçiler de uçaktaydı

İstanbul'dan Isparta'ya gelen Atlasjet Havacılık AŞ yolcularını taşıyan Dünyaya Bakış (World Focus) Hava Taşımacılığı AŞ şirketine ait yolcu uçağı 30 Kasım 2007'de Isparta'nın Keçiborlu ilçesi yakınlarındaki Türbetepe mevkisinde düşmüş, kazada 7'si mürettebat 57 kişi ölmüştü. Isparta Süleyman Demirel Üniversitesi'ndeki bir fizik konferansına katılmak üzere uçakta bulunan nükleer fizikçiler Engin Arık, Fatma Şenel Boydağ, ve yanlarında bulunan 4 akademisyen kazada hayatını kaybetmişti. 

Olay günü World Focus Havayoları'na ait olan Atlasjet yolcularını taşıyan MD83 tipi uçağın normalde uçmasını engelleyecek çok sayıda arızayla İstanbul Atatürk Havalimanı’ndan kalktığı ortaya çıktı. İniş için alçalmaya başlayan MD83 tipi yolcu uçağında pilotların ‘flap’ olarak adlandırılan kanatlarda uçağın düşük hızda tutunmasını sağlayan parçaların çıkartılamadığı için bunun ekip üzerinde doğurması muhtemel olumsuz etkisi ve stresin durum bilincini yitirmesine sebep olabileceği ifade edildi.

30 derecelik hata

Kaza araştırma kurulunun raporuna göre, yaklaşma sırasında 30 derece hata yapan pilotlar pist yerine Türbetepe’ye yaklaşan pilotlar, EGPWS’in arızalı olması sonucunda yere yakınlık ikazı alamadı. Raporu hazırlayan kurulun araştırmaları sırasında pilotların ‘kara delik etkisi’ olarak adlandırılan, daha çok aydınlatılmamış araziler ve su üzerinde ufuk hattının net algılanmadığı durumlarda meydana kontrol kaybının da oluştuğu belirtildi. Bu etkenler ışığında pilotların yanlış yaklaşarak dağa çarptığı ortaya konuldu.

Kaynak: AA

Yorumlar

Bu sitede yer alan içerikler sadece genel bilgilendirme amacı ile sunulmuştur. Yorumlarınızı kendi özgür iradeniz ile yayınlanmakta olup; bununla ilgili her türlü dolaylı ve doğrudan sorumluluğu tek başınıza üstlenmektesiniz. Böylelikle, Topluluk Kuralları ve Kullanım Koşulları'na uygun olarak, yorumlarınızı kullanmak, yeniden kullanmak, silmek veya yayınlamak üzere tarafımıza geri alınamaz, herhangi bir kısıtlamaya tabi olmayan (format, platform, süre sınırlaması da dahil, ancak bunlarla sınırlı olmamak kaydıyla) ve dünya genelinde geçerli olan ücretsiz bir lisans hakkı vermektesiniz.
;