Türkiye

Nostaljik otobüsler sefere başlıyor

İETT'nin 1927'den 1992'ye kadar kullandığı otobüsler, aslına uygun olarak yeniden imal edildi. Nostaljik otobüsler 2015'te yeniden İstanbul yollarında olacak.

Konular: Türkiye
Nostaljik otobüslere binenler aynı zamanda o dönemin popüler şarkılarını da dinleme imkânı bulacak. [Fotoğraflar: AA]

türk filmlerinin birçok sahnesinde kullanılan ve 1927'den 1992'ye kadar istanbul caddelerinde hizmet veren "büssing", "leyland", "renault-scemia" marka nostaljik otobüsler, iett tarafından aslına uygun olarak tekrar imal edildi. nostaljik otobüsler yeni yılda hizmete sunulacak. 

iett araçbakım işletme müdürü kazım taylan sever, bugüne kadar dört ayrı nostaljik otobüsü aslına uygun imal ettiklerini söyledi. sever'in verdiği bilgiye göre, istanbul'da hizmette olan "tosun" marka otobüsün dışında "büssing", "leyland" ve "renault-scemia" marka otobüsler yeniden imal edildi. bunun için 85 personel sekiz ay boyunca çalıştı.

araçlar 19-20 aralık'ta istanbul kongre merkezi'nde trans fuarı'nda sergilenecek. sever'in anlatımıyla araçların özellikleri şunlar:

vişne çürüğü rengi büssing

büssing'in dış cephesi o dönemin moda renklerinden vişne çürüğüne, üst kısmı da sarıya yakın beyaz renkle boyandı. arka kısmında yolcuların rahatlıkla binip inebileceği sahanlık kısmı bulunuyor.


büssing otobüsler 1951-52 yılları arasında federal almanya'dan satın alındı. araçlar 50'şer otobüslük iki parti halinde temin edildi. araçların istanbul'un dar caddelerinde rahatlıkla ilerleyebilmeleri için özellikle 9 metrelik kısa modelleri seçildi. motorları yolcu taşıma kabininin altında ve yatay şekilde monte edildiği için 'trambus' olarak tanınan kısa büssingler, 26 oturma ve 25 de ayakta olmak üzere toplam 51 yolcu kapasitesine sahip.

türkiye için özel üretilen "leyland"

1968 model... 76 yolcu taşıma kapasitesine sahip, o dönemin ilk alçak tabanlı araçları olarak kabul edilen, yarı-otomatik vitesli.


ingiltere'nin leyland firmasından 1968 yılında 300 adet alınan bu model otobüsler türkiye için özel üretildi. uzun ömürlü ve sağlam olmaları için dış ve iç kaplama sacları perçin tekniğiyle tutturulan leylandların bordo renkli deriyle kaplanmış sünger koltukları, yolculara oldukça rahat ve keyifli bir seyahat imkânı sunmaktaydı. bu araçlar dünya üzerinde başka bir yerde kullanılmadı. leylandlar 15 aralık 1992'ye kadar istanbul'da hizmet verdi.

1927'de alınan "renault-scemia"

tramvay şebekesine destek ve tramvay işletilemeyen akslarda alternatif taşımacılık yapmak üzere 1927'de fransa'dan 4 renault-scemia otobüs satın alındığı. her biri 22 kişilik oturma yerine sahip otobüslerin toplam yolcu kapasitesi 28 kişiydi. arkaları açık sahanlıklı olarak dizayn edilen arabalardan üçü 21 ekim 1927 sabahından itibaren 5 kuruşluk bilet ücreti karşılığında beyazıt meydanı-bakırcılar-fuatpaşa-mercan-fincancılar-sultanhamam-eminönü eski postane hatlarında yer aldı.


dışı sac, içi ise ahşap kaplama şeklinde düzenlenen otobüsler, burunlu şekilde dizayn edilmiş olup, motorları öndeydi. 1931 yılından itibaren 'taksim-akaretler-beşiktaş' arasında çalıştırılan otobüsler, filonun yenilenerek büyütülmesi çalışmaları kapsamında 30 eylül 1942'de seferden kaldırıldı.

dönemin nostaljik şarkıları çalacak 

nostaljik araçları kullanacak yolcular aynı zamanda o dönemin popüler şarkılarını da dinleyecekler. iett araçbakım işletme müdürü kazım taylan sever, nostaljik araçların fuarda sergilendikten sonra yeni yılda uygun bir tarihte istanbulluların hizmetinde olacağını belirtti.

otobüslerde iett otobüslerinde kullanılan kart geçerli olacak. uygun olan hatlarda hizmet vermesi planlanıyor. 

kaynak: anadolu ajansı

Yorumlar

Bu sitede yer alan içerikler sadece genel bilgilendirme amacı ile sunulmuştur. Yorumlarınızı kendi özgür iradeniz ile yayınlanmakta olup; bununla ilgili her türlü dolaylı ve doğrudan sorumluluğu tek başınıza üstlenmektesiniz. Böylelikle, Topluluk Kuralları ve Kullanım Koşulları'na uygun olarak, yorumlarınızı kullanmak, yeniden kullanmak, silmek veya yayınlamak üzere tarafımıza geri alınamaz, herhangi bir kısıtlamaya tabi olmayan (format, platform, süre sınırlaması da dahil, ancak bunlarla sınırlı olmamak kaydıyla) ve dünya genelinde geçerli olan ücretsiz bir lisans hakkı vermektesiniz.
;