Uganda Al Jazeera üzerinden 'konuşuyor'

Halk, sosyal medyadaki kampanyayla, aranan isyancı liderle ilgili filme yönelik görüşlerini dile getiriyor.

Konular: Yaşam

Haberin Öne Çıkanları

Çözüm tartışılıyor

İzlenme rekoru

En çok konuşulan konu

Görüşler; Facebook, Twitter, e-posta, kısa mesaj ve radyo üzerinden toplanarak Uganda haritası üzerinde gösteriliyor.

ugandalı isyancı lider joseph kony'yi meşhur ederek yakalatmayı hedefleyen kony2012 filminin internette izlenme rekoru kırmasının ardından, al jazeera  #ugandaspeaks adlı bir inisiyatif başlattı. 'uganda konuşuyor' insiyatifi, konuya en yakından müdahil olmuş kişilerin, yani ugandalıların seslerini öne çıkarmayı hedefliyor. 

al jazeera'nın aktif olduğu tüm online platformlarda, uganda'da yaşayan veya yaşamış takipçilere filmi görüp görmedikleri, konu hakkında ne düşündükleri ve uluslararası kamuoyu ile ne gibi çözümler paylaşmak istedikleri soruluyor. cevaplar facebook, twitter, e-posta, kısa mesaj ve radyo üzerinden toplanarak uganda haritası üzerinde gösteriliyor.

kony2012 filminin çok uzun zaman önce başlamış olması gereken bir tartışmayı başlattığında çoğu ugandalı hemfikir, ancak bunun kapatmaya çalıştıkları yaraları gereksiz yere deştiğini söyleyenler de az değil.

fikirlerini belirten tüm ugandalılar filme olumsuz yaklaşmıyor; kimileri geç de olsa kony’nin işlediği insanlığa karşı suçların bilinmesinin faydalı olduğunu, uluslararası ceza mahkemesi tarafından da aranan liderin yakalanması için işe yarayabileceğini düşünüyor.

savaşın en çok etkilediği ülkenin kuzeyindeki gulu şehrinden caesar lubanga-kene gibileri ise, kony’nin de, başını çektiği tanrı’nın direniş ordusu’nun da (lord’s resistance army) artık uganda’nın gündeminde olmadığı, filmin ve yarattığı ilginin insanların iyileşme sürecine olumlu katkıda bulunamayacağı görüşünde:

"insanların şimdi istediği 10 yıllık acıdan sonra tekrar ayak üstünde durabilmek. kampanya askeri müdahale yerine sıradan insanların gelirini artıracak aktivitelere, gençlerin eğitimine, halkın iyileşmesine odaklansaydı çok daha iyi olurdu."

harita üzerindeki kırmızı noktalar, o bölgelere göre mesaj sayısını gösteriyor. noktalara tıklandığında mesajlar okunabiliyor. 

izlenme rekoru

abd’li invisible children (görünmez çocuklar) kuruluşunun filmi 5 mart 2012’de youtube'a yüklemesinin hemen ardından tüm zamanların en başarılı viral sosyal medya kampanyalarından biri başlamış oldu.

yarım saatlik belgesel film 16 mart itibariyle 79 milyondan fazla kez tıklandı - bu, özellikle uzunluğu ve siyasi içeriği düşünüldüğünde şaşırtıcı bir rekor.

kampanyaya ilk tepkilerin büyük çoğunluğu olumlu olsa da, eleştiriler gecikmemişti. uganda'yı 2006'da terketmiş olan kony'ye yöneltilen dikkatin zamanlaması, invisible children’ın mali hesaplarını yönetme biçimi ve çözüm olarak amerikanın askeri müdahalesini göstermesi, filmin yönetmeni jason russell'ın kendisini ve üç yaşındaki oğlunu filmin ortasına yerleştirmesi, projenin 'beyaz adam sendromundan' muzdarip olduğu gibi geniş bir yelpazeye yayılan eleştirilerin çoğuna invisible children sitelerinde cevap vermişti.

en çok konuşulan konu

twitter, facebook, youtube, vimeo, tumblr ve internette olup bitenlerin büyük bir hızla tüketildiği tüm diğer sosyal ağlarda joneph kony birkaç gün en çok konuşulan konu oldu. #kony2012 etiketinin twitter’da 'trend başlıklara' girmesi uzun sürmedi. ancak tweetlerin coğrafi dağılımı ciddi bir dengesizliği ele veriyordu.

ilk üç günün ardından '#kony2012' etiketi kullanılarak atılan toplam 7 milyon tweetin 1 milyon 827 bin 47'si abd'den, 423 bin 825'i britanya'dan ve 332 bin 449'u avustralya'dandı.

bu rakamlara karşılık afrika kıtasının toplamından 18 bin 989 tweet atılmıştı. filmde gösterilen acıların yaşandığı uganda'da ise bu rakam 144. uganda konuşuyor, bu dengesizliği ugandalıların lehine gidermeyi hedefliyor.

kaynak. al jazeera 

Yorumlar

Bu sitede yer alan içerikler sadece genel bilgilendirme amacı ile sunulmuştur. Yorumlarınızı kendi özgür iradeniz ile yayınlanmakta olup; bununla ilgili her türlü dolaylı ve doğrudan sorumluluğu tek başınıza üstlenmektesiniz. Böylelikle, Topluluk Kuralları ve Kullanım Koşulları'na uygun olarak, yorumlarınızı kullanmak, yeniden kullanmak, silmek veya yayınlamak üzere tarafımıza geri alınamaz, herhangi bir kısıtlamaya tabi olmayan (format, platform, süre sınırlaması da dahil, ancak bunlarla sınırlı olmamak kaydıyla) ve dünya genelinde geçerli olan ücretsiz bir lisans hakkı vermektesiniz.
;