Avrupa
İspanya'da uçak kazası
Türkiye için üretilen Airbus A400M tipi askeri uçak, test uçuşu için havalanırken çakıldı. İngiltere ve Almanya kazanın ardından ellerindeki Airbus A400M tipi uçakları uçuştan çekti.

ispanya savunma bakanlığı, sevilla kentinde test uçuşu yapan airbus a400m tipi askeri bir uçağın havaalanında piste çakıldığını açıkladı. endülüs özerk yönetimi, uçağın kalkıştan çok kısa süre sonra, manevra yaparken düştüğünü belirtti. uçaktaki 4 kişi öldü, 2 kişi de ağır yaralandı.
ispanya başbakanı mariano rajoy, uçaktakilerin ispanyol airbus çalışanları olduğunu söyledi. rajoy, ''kazanın nedeni henüz bilinmiyor ama airbus'un sorumlularının yürütecekleri soruşturmada neler olduğunun belirlenmesi için maksimum şeffaflık gösterilecektir. kazanın nedeni belli olduktan sonra bir daha tekrarlanmaması için her türlü önlemin alınacağından eminim'' dedi.
kaza nedeniyle sevilla havaalanı uçuş trafiğine kapatıldı.
almanya ve ingiltere a400m'leri uçuştan çekti
ingiltere kraliyet hava kuvvetleri, kazanın ardından bünyesindeki iki a400m tipi uçağı uçuştan çekti. ingiltere savunma bakanlığı yaptığı açıklamada, iki uçağın, henüz hava kuvvetleri adına tescil edilmemesine rağmen önlem olarak uçuşlardan çekildiğini ve kaza hakkında daha fazla bilgi almayı beklediklerini ifade etti.
almanya savunma bakanlığı da benzer şekilde hava kuvvetleri bünyesindeki tek a400m tipi askeri nakliyat uçağının, uçuşlardan çekildiğini açıkladı.
airbus, a400m için ingiltere'den 22; almanya'dan 53 sipariş almıştı. almanya bu uçakların 13'ünü satıp, 40'ını hava kuvvetlerinde kullanmayı planlıyordu.
uçağı işleten diğer ülkeler fransa, türkiye ve malezya'dan ise konu hakkında henüz bir açıklama yapılmadı.
uçak türkiye için üretilmişti
sevilla’dan kalkış sırasında düşen 23 imalat numaralı a400m tipi askeri nakliye uçağı, türk hava kuvvetleri için imal edilmişti. uçağın ilk test uçuşu için havalandığı belirtildi. ulaşılan ilk bilgilere göre bu uçakta türk personel yer almıyordu.
ilk uçuşunu yapan, kalkıştan sonra sola döndü. ancak birkaç dakika uçmasının ardından teknik bir sorun yaşadı. 1 pilot, 1 yardımcı pilot, 1 teknisyen ve 3 mühendisten oluşan mürettebat, kalkış sırasında kontrol kulesine sorun olduğunu iletti. pilotlar kuleye acil durum bilgisi verdi ve geri dönmeye çalıştı. ancak uçak, sola doğru keskin yatışta hızla irtifa kaybederek coca cola fabrikasının arazisine düştü. uçak düşerken yüksek gerilim hattı direğine de çarptı.
uçak henüz teslim edilmedi
prosedürlere göre henüz airbus'a ait uçak tamamlanacak yer ve uçuş testlerinin ardından kabul aşamasına geçecekti. uçağın bu yıl içinde teslimatı planlanmıştı. bu aşamanın bitmesine kadar a400m fransız sivil havacılığına ait geçici tescilde uçuyordu.
halen türk hava kuvvetleri'nin envanterinde bir adet a400m bulunuyor. bu uçak kayseri erkilet'te bulunan 12. ana ulaştırma üs komutanlığı'na bağlı 221. filo'da görev yapıyor.
a400m atlas'ın özellikleri
türkiye'nin de üretiminde olduğu a400m atlas uçağının projesi 1980'li yıllarda başladı. türkiye projeye 1988'de katıldı. almanya, fransa, ispanya, ingiltere belçika ve lüksemburg'un da yer aldığı ortak proje kapsamında türkiye 10 adet atlas uçağına sahip olacak. ilkini teslim alan türkiye 2018 yılına kadar 9 uçağa daha sahip olacak.
45 metre uzunluğundaki uçak, 43 metre kanat açıklığına ve 15 metre yüksekliğe sahip. 340 metreküp kargo hacmi bulunan a400m'in 37 ton malzeme taşıma kapasitesi var. 37 bin fit irtifada saatte 800 kilometre hıza ulaşabilen uçak, görevlerin hızlı bir şekilde yerine getirilebilmesini sağlıyor. 116 paraşütçü komandonun taşınabildiği uçak, 66 sedyeli hasta beraberindeki 40 sağlık görevlisiyle havada hastane işlevi de görebiliyor.
uzun bir menzile sahip uçak, 37 ton yükle 3 bin kilometre mesafeye, 10 ton yükle 9 bin kilometre mesafeye kadar uçabiliyor. kayseri, ankara veya istanbul'dan kalkan uçak amerika kıtasına uçabiliyor. uçak, havada yakıt ikmali yapılmasıyla birlikte sınırsız menzile uçabiliyor. cougar ve sikorsky tipi helikopterler, zırhlı araçlar, 32 tonu geçmeyen hafif tanklar bu uçakla taşınabiliyor.
altay tankı, 6 landrover cip, 2 orta boy kargo kamyonu, 3 zpt ve 2 atak helikopteri, üzerinde araç, cihaz, malzeme yüklü halde tırlar ve gemi konteynerleri bu uçakla yüksek hızda görev yerlerine ulaştırılabiliyor.
uçaktaki her şey otomatik. kendi kendine uçabilen, inebilen a400m yine kendi frenlemesini yapıp durabiliyor. üstün koruma özelliğine sahip uçak, radar veya ısı güdümlü füzelere karşı ısı ve metal parçacıkları yayarak kendini koruyabiliyor.
kaynak: al jazeera, dha, reuters
Yorumlar