Türkiye

Çin ile kanayan yara dış ticaret açığı

Türkiye’nin yıllar içinde Çin ile ihracatı arttı ancak ithalat, ihracatın çok önünde. İşadamlarına göre bu makasın kapanması için yeni sektörlerde ihracata ağırlık verilmeli.

Konular: Çin, İhracat
Türkiye, Rusya'dan sonra en çok Çin'den ithalat yapıyor. [Reuters]

Türkiye’nin son yıllarda ticaret ilişkilerini en hızlı geliştirdiği ülkelerin başında Çin var. İhracatta 2012’de yüzde 14.9 olan artış oranı, 2013’te yüzde 27’ye çıktı. Çin, bu büyüme oranıyla en çok ihracat yapılan ülkeler arasında artış hızında Libya’dan sonra ikinci sırayı aldı.  

Türk-Çin İş Konseyi Başkan Vekili Yavuz Onay'a göre Türkiye Çin'den aldığı ürünler ile yatırım yapıyor.[Mustafa Değirmenci-AJT]

Net ithalatçı en büyük pazar Çin

İhracat artış hızı yüksek ancak ithalatın çok daha fazla olması, dış ticaretteki açığı büyütüyor. Türkiye’nin 2013’te net ithalatçı olduğu en büyük pazar Çin. Dış ticaret açığı 2011’de 19.2 milyar dolarken, 2012’de 18.5 milyar dolara düştü ancak 2013’te 21.1 milyar dolara yükseldi.

“Birçok ürünü almasak, üretim yapamayız”

DEİK Türk-Çin İş Konseyi Başkan Vekili Yavuz Onay’a göre bu tablonun değişmesi için Türkiye’nin farklı malların ihracatına ağırlık vermesi gerekiyor. Türkiye’nin kendi teknolojisini geliştirmediği ürünleri ithal ettiğini belirten Onay, Çin’den alınan ürünlerin pekçok sektörde yatırım için kullanıldığını vurguluyor. Onay, “Birçok ürünü almasak, üretim yapamayız” diyor. Onay’a göre sebze-meyve, canlı hayvan, deri ve kaliteli tekstil ürünlerinde ihracat fırsatı var.

'Çinliler Türkiye’yi tanımıyor'

Yavuz Onay, Çin ile Türkiye arasında hiçbir siyasi problem olmamasına rağmen ihracatın artması için Türkiye’yi tanıtan ajansların iyi çalışması gerektiğini düşünüyor. Onay’a göre Çinliler Türkiye’yi tanımıyor, daha fazla yatırım için Türkiye’deki fırsatlar iyi anlatılmalı.

Onay, Çin’de yatırım yapmak isteyenlere hizmet sektörünü öneriyor, “Turizm, sağlık ve eğitimde büyük bir pazar var” diyor.

'Gıda ve tekstile ağırlık verilmeli'

Türk-Çin İşadamları Derneği Başkanı Murat Sungurlu, Türkiye’nin 2023’te 500 milyar dolar ihracat hedefine ulaşması için Çin ile ihracatı geliştirmesi gerektiği görüşünde. Bunun için de gıda ve tekstil sektörüne ağırlık verilmeli.

Türkiye’nin “Çin ile Gıda Güvenilirliği Anlaşması” olmadığını vurgulayan Sungurlu, bu imzalanırsa et, süt, meyve-sebze ihracatına başlanabileceğini belirtiyor.

'Türk işadamları markalaşmaya yönelmeli'

Sungurlu Çin’de iç tüketimi artırmaya yönelik politika uygulandığını belirterek “Türk işadamları tekstilde markalaşabilir, lüks tüketime yönelmeliler” diyor.

Sungurlu, Çin’in Türkiye’yi ihracat üssü olarak kullanabileceğini, bunun için de daha fazla yatırım çekilmesi gerektiğini belirtti.

Nisan sonunda Çin'in en büyük bankası Industrial and Commercial Bank of China (ICBC), Tekstilbank'ın yüzde 75.5 hissesini satın almıştı. Türk-Çin İş Konseyi Başkanı Yavuz Onay'a göre bundan böyle daha fazla Çin yatırımı görebiliriz, bunun başında da enerji var.

Enerji Bakanı Taner Yıldız da Çin'in Afşin-Elbistan projesiyle ilgilendiğini açıklamıştı.  

 

Melis Kobal

Meslek hayatına 2001 yılında NTV'de muhabir olarak başladı. 2005-2011 yıllıarı arasında CNBC-e de ekonomi muhabiri olarak çalıştı. AB süreci, küresel kriz, Anadolu ile ilgili programlar hazırladı. 2009-2010 yılları arasında CNBC-e'nin Londra muhabirliğini yaptı. Devamını oku

Yorumlar

Bu sitede yer alan içerikler sadece genel bilgilendirme amacı ile sunulmuştur. Yorumlarınızı kendi özgür iradeniz ile yayınlanmakta olup; bununla ilgili her türlü dolaylı ve doğrudan sorumluluğu tek başınıza üstlenmektesiniz. Böylelikle, Topluluk Kuralları ve Kullanım Koşulları'na uygun olarak, yorumlarınızı kullanmak, yeniden kullanmak, silmek veya yayınlamak üzere tarafımıza geri alınamaz, herhangi bir kısıtlamaya tabi olmayan (format, platform, süre sınırlaması da dahil, ancak bunlarla sınırlı olmamak kaydıyla) ve dünya genelinde geçerli olan ücretsiz bir lisans hakkı vermektesiniz.
;