Türkiye

'Şoförler denetlenemiyor'

Mersin Şoförler ve Otomobilciler Esnaf Odası Başkanı Veysel Sarı, minibüs ve taksi şoförlerinin 2005'te esnaflıktan çıkarıldığını, bu nedenle artık denetlenemediklerini belirtti. Sarı, yolcuya bıçak çeken bile olduğunu, ancak hiçbir şey yapamadıklarını söyledi.

Konular: Türkiye

ne üniversiteli özgecan aslan’ın katil zanlısı dolmuş şoförü suphi altındöken’in ne de diğer şoförlerin odalarında kaydının olduğunu, bunun büyük bir güvenlik açığına yol açtığını vurgulayan mersin şoförler ve otomobilciler esnaf odası başkanı veysel sarı, sistemin doğru işlemediğini öne sürdü.

"ne oda, ne sendikaları kaldı"

al jazeera türk’e konuşan başkan sarı, 2005 yılında çıkarılan 5362 sayılı kanun ile şoförlerin esnaflıktan çıkarıldığını, bunun büyük bir hata olduğunu söyledi:

“şoförler, vergi mükellefi değil gerekçesiyle esnaflıktan çıkarıldı, dolayısıyla odamızın üyesi değiller artık. bizim odamızın adı şoförler ve otomobilciler ama şoförlerimizi bizden aldılar. peki iyi mi oldu? biz bunları denetim altında tutabiliyorduk. şimdi bunların ne odaları var, ne sendikaları var. bir başlarınalar. araç sahibi ile şoför kendi aralarında anlaşarak çalışıyor.”

"denetleyemiyoruz"

"Şoförler odalara kaydedilmeli"

al jazeera türk'e konuşan türkiye şoförler ve otomobilciler federasyonu başkanı fevzi apaydın, 2005'teki yasal değişiklikle denetim sorunu başladığının altını çizdi.

"esnaf tanımında şöyle bir kaide oldu: vergi mükellefi olmayan esnaf ve sanatkâr olmaz. böyle kayıtlar varsa da odalardan silinecektir. bu yasa yürürlüğe girince ne eski şoförleri ne de yeni şoförleri kaydedebildik. üye olmayan birini kontrol edebilir misiniz? edemezsiniz. örneğin, bir okulda müdürseniz öğretmen ve öğrencileri kontrol altında tutarsınız ama başka okula müdahale edemezsiniz. odamıza kayıtlı olmayanı kontrol etmemiz de mümkün değildir."

apaydın, bu sorunu sanayi ve ticaret bakanları ve gümrük bakanlarıyla görüştüklerini de anlattı, "şoförlerin odalara kayıt olmaları lazım. 'şoförlük mesleği kamu hizmetidir ve vergi mükellefiyeti aranmamalıdır' dedik. ancak bir sonuç elde edemedik" dedi.

odalarında mal sahiplerinin adına kayıtlı 1583 taksi, 1172 m plakalı minibüs ve 400 civarında minibüsün olduğunu belirten sarı, “taksilerin dörtte üçü örneğin şoförlü çalışıyor. adamların ne isimlerini, ne telefonlarını biliyoruz. hiçbir kayıtları yok. yasa kapsamında bir src belgesi alıyorlar üniversitelerden, onu da belli bir miktar para karşılığında basit trafik kurallarını içeren bir sınavla alıyorlar. ne sabıka kaydı, ne kan tahlili şartı yok. oysa adam psikopat mı, hapçı mı? yüz kızartıcı suç işlemiş mi, hak getire. biz denetleyemiyoruz, ama başka kimse de denetleyemiyor” dedi.

"cebine ehliyeti koyan..."

sarı şoförlüğün eskiden bir saygınlığının olduğunu, ancak özellikle bu yasa sonrasında böyle bir şeyden söz edilemeyeceğini savundu.

“ben 1966’dan beri bu mesleğin içindeyim. biz yolcuya, özellikle bayanlara özen gösterirdik. yalnız olduklarında yanlarına erkek oturtmaz, gece saatlerinde korkmamaları için daha duyarlı olurduk. anamız, bacımız, ablamızdı. biz bu kültürü bize üye olan genç şoförlere aktarıyorduk. ancak bu imkânı şimdi elimizden aldılar. cebine ehliyeti koyan şoför oluyor. en kolay iş; polislikten atılan, emekli olan, hiç alâkasız, şoförlük kültürünü, örfünü özümsememiş insanlar çalıştırılıyor. çok şoför var psikopat, yolcuya bıçak çekiyor. evet itiraf ediyorum bunu. maalesef durum bu. suriye plakalı araçlar taksicilik yapıyor. polis ceza bile kesemiyor; adresi yok, kaydı yok, kuydu yok. kim olduğu meçhul.”

"katil meçhul biri"

özgecan aslan’ın katil zanlısı şoförün de kayıtsız olduğuna işaret eden sarı, “tok kooperatifi türkiye’nin en eskilerinden. meslek odası gibi çalışıyor, kendilerince şoförleri kontrol etmeye çalışıyorlar. onlara da çok yüklenmemek lazım. ama bu katil ara ara başka şoförlerin yerine çalışıyormuş. hiçbir yerde kaydı yok. bir hafta çalışıyor, bir daha yok. sonra bir ara yine birinin yerine çalışıyor. son derece üzüntülüyüz. maalesef mersinimizde ben bunca yıldır ilk kez böyle bir vahşet görüyorum ama denetim mekanizması bize verilmeli. valilik, belediye, trafik, il sağlık müdürlüğü ve bizden oluşturulacak bir heyetin şoförlük sanatı, örfünü de içeren kurs ya da bir sınavdan geçirilmeli şoförler ve mutlaka kayıt altına alınmalılar. başka türlü bu olayların önüne geçemeyiz” dedi.

Yorumlar

Bu sitede yer alan içerikler sadece genel bilgilendirme amacı ile sunulmuştur. Yorumlarınızı kendi özgür iradeniz ile yayınlanmakta olup; bununla ilgili her türlü dolaylı ve doğrudan sorumluluğu tek başınıza üstlenmektesiniz. Böylelikle, Topluluk Kuralları ve Kullanım Koşulları'na uygun olarak, yorumlarınızı kullanmak, yeniden kullanmak, silmek veya yayınlamak üzere tarafımıza geri alınamaz, herhangi bir kısıtlamaya tabi olmayan (format, platform, süre sınırlaması da dahil, ancak bunlarla sınırlı olmamak kaydıyla) ve dünya genelinde geçerli olan ücretsiz bir lisans hakkı vermektesiniz.
;