Türkiye

Mem û Zîn konakta

Restorasyonu yeni tamamlanan Diyarbakır’daki Cemil Paşa Konağı bir ilke sahne oldu. Kürt şair ve mutasavvıf Ehmedê Xanî’nin bir aşk hikâyesini anlattığı eseri Mem û Zîn ilk kez mekân tiyatrosu olarak sahnelendi.

Konular: Kültür-Sanat

Haberin Öne Çıkanları

İlk Kürt Mekan Tiyatrosu

Cemil Paşa Konağı'nda temsil edildi

Şatoda turne

memuzin
Temsil tarihi Cemil Paşa Konağı'nda verildi. [Al Jazeera-Abdülkadir Konuksever]
mem û zîn eseri, birbirine aşık olan ancak kavuşamayan mem ve zin adındaki iki gencin trajik öyküsünü anlatır. diyarbakır büyükşehir belediyesi şehir tiyatrosu, bu eseri farklı bir üslupla farklı bir mekânda sahneledi. yer cemil paşa konağı’ydı. ekip üyeleri burada ilk defa oyunun tiyatro dışındaki bir mekanda sahnelenmesi anlamına gelen ‘mekân tiyatrosu’nu denedi. ilk temsili de konak civarındaki mahalleliye verdiler.
 
müzikal form, dans ve anlatıcının kullanıldığı kürtçe oyunda yaklaşık 60 kişilik bir ekip görev aldı. mekan tiyatrosu kavramına uygun olarak konağın neredeyse bütün odaları, avlusu hatta damı bile kulanılarak oyuna dahil edildi. pencerede, odalarda ya da seyircilerin arasına girerek mekanı kullannan oyuncular bir yandan da aynı mekanı paylaştıkları izleyicileri oyuna dahil ettiler.
 
yazar kawa nemir, ehmedê xanî’nin eseri mem û zîn üzerinde yaklaşık 25 yıl çalışmış. oyunu sahneye ve günümüz kürtçesine uyarlamak için de bir yıla yakın masa başında oturmuş. nemir, kürt edebiyatındaki tüm eserlerin mem û zîn etkisi altında kalarak çıktığını söylüyor:
 
“mem û zîn bizim ulusal ve kaynak metnimizdir. form olarak mesnevi tarzında yazıldığı için tiyatroya da uyarlamak zor. ama hikâye örgüsü açısından kusursuz bir metin. kürt edebiyatında mem û zîn belli başlı metinlerden bir tanesi hatta en büyüğü. mem û zîn üzerine birkaç oyun uyarlaması var ancak biz yeni ve özgün bir çalışma yürüttük.”
 
gun-nemir
Yönetmen Rüknettin Gün ve Yazar Kawa Nemir oyun için bir araya geldiler.
[[Al Jazeera]]
 
ilk mekân tiyatrosu
tiyatroyu sahnenin dışına taşımak için orijinal bir yöntem olan ‘mekân tiyatrosu’nun da kullanılması kürt tiyatrosu için bir ilk. oyunun yönetmeni rüknettin gün, yöntemin daha önce performans açısından kullanıldığını ancak mem û zîn gibi büyük bir hikayenin mekansal tiyatro olarak temsil edilmesinin türkiye için de ilk sayılabileceğini belirtti:
 
“kaynak bizim için ve bu mekân için biçilmiş bir kaftandı. hikayede geçen cizre’deki burca belek mekanı bizim mekanla örtüşüyor. bu nedenle alanın tamamını kullanarak orijinal hikâyenin örgülerini mekânın gücüyle verebildik. bizim için tiyatronun sahne dışına çıkarılması açısından ilk. ancak türkiye ölçeğinde de performatif deneyler dışında bu büyüklükte bir prodüksiyon yok. yani oyunların bir bölümünün sokakta veya mekanlarda temsil edilmesi daha önce denenmiş. ancak bizim oyunumuz başı ve sonu olan komple bir hikaye ve o hikayenin tüm örgülerini mekan içinde, mekanı kullanarak yansıttık."
 
ses sanatçıları ali tekbaş ve zelal gökçe’nin başrollerini paylaştıkları mem û zîn oyunu turneye de çıkabilecek. yönetmen rüknettin gün, bölgede cemil paşa konağı formunda başka konakların da olduğunu ayrıca avrupa’daki şatoların da kullanılabileceğini belirterek geniş bir turne organizasyonu için çalışma yürüttüklerini söyledi. 
 
kaynak: al jazeera türk
 
 

Abdülkadir Konuksever

1971 yılında diyarbakır'da doğdu. 1990 yılında gazeteciliğe başladı. ulusal ve uluslararası yayın kuruluşlarında çalıştı. basılı iki öykü kitabı bulunan konuksever, al jazeera türk diyarbakır ofisi muhabiri olarak görev yapmaktadır.  Devamını oku

Yorumlar

Bu sitede yer alan içerikler sadece genel bilgilendirme amacı ile sunulmuştur. Yorumlarınızı kendi özgür iradeniz ile yayınlanmakta olup; bununla ilgili her türlü dolaylı ve doğrudan sorumluluğu tek başınıza üstlenmektesiniz. Böylelikle, Topluluk Kuralları ve Kullanım Koşulları'na uygun olarak, yorumlarınızı kullanmak, yeniden kullanmak, silmek veya yayınlamak üzere tarafımıza geri alınamaz, herhangi bir kısıtlamaya tabi olmayan (format, platform, süre sınırlaması da dahil, ancak bunlarla sınırlı olmamak kaydıyla) ve dünya genelinde geçerli olan ücretsiz bir lisans hakkı vermektesiniz.
;