Türkiye
Bursa'da eski vagon tartışması
BursaRay için Hollanda'dan getirtilen ikinci el vagonlar tartışma yarattı. Vagonların 30 yıllık olması eleştiriliyor.
Haberin Öne Çıkanları
BursaRay'a ikinci el vagon alındı.
1984 model vagonlar yetersiz.
STK ve vatandaşlar tepkili.
![Bursaray Hurda Vagonlar BursaRay'da kullanılmaya başlanan 1984 model araçlar kentteki STK'ların ve vatandaşların tepkisini çekiyor. [Fotoğraf: Okan Yüksel / AJT]](https://www.aljazeera.com.tr/sites/default/files/styles/aljazeera_article_main_image/public/2014/11/23/Bursaray%20Main2.jpg?itok=3nnVIeuA)
![ibrahim mart makina mühendisleri odası makina mühendisleri odası şube başkanı ibrahim mart, ikinci el araçlarda konforun az, güvenlik riskinin fazla olacağı kanısında.](https://www.aljazeera.com.tr/sites/default/files/styles/aljazeera_article_main_image/public/2014/11/28/brahim%20Mart%20Makina%20M%C3%BCh%20Odas%C4%B1.jpg?itok=Q5XEoFvr)
makine mühendisleri odası (mmo) bursa şube başkanı ibrahim mart'a "bursaray'ın yeni alınan vagonlarını" sorduğumuzda, "hurda vagonlardan mı bahsediyorsunuz?" diye yanıt veriyor.
mart, “biz bursa gibi marka kent iddiası olan bir şehirde ikinci el araç kullanımını en başından beri doğru bulmadık, onaylamadık” diye devam ediyor. mart’a göre böyle bir olayın benzerini gelişmiş bir ülkede bulmak zor:
“bunun ancak gelişmemiş veya az gelişmiş ülkelerde örneği var. avrupalı kullanıyor, hurdaya çıkaracağı zaman da bu araçları gelişmemiş ülkelere yolluyor.”
“böyle araçlarda güvenlik sorunu da daha fazla olur, masrafları da daha fazla olur. konfor ise elbette daha kötü olur.”
bursaray’ın ilk etaplarının inşaatında görev alan ve şu anda raylı sistemler alanında danışmanlık hizmeti veren bir şirketin genel müdürü olan levent özen’e de araçların güvenliğini soruyoruz. özen, "hatta şu anda az sayıda araç çalıştığı için ciddi bir güvenlik riski olduğunu söyleyemeyiz ancak araç sayısı artarsa risk artar" diyor.
özen, yeni bir hatta ikinci el araç alımının geçici bir çözüm olabileceğini, uzun vadede kullanıma uygun olmadığını da belirtiyor.
“araçlar konforsuz ve yavaş”
işe gitmek için sabah akşam bursaray'ı kullanan bursalılar da şikayetçi. günde en az iki kez bursaray’ı kullanmak zorunda kaldığını söyleyen cüneyt kışlak, eski araçların konforlu olmadığından ve yavaş gittiklerinden yakınıyor. kışlak, “yazın fırın, kışın buz gibi” dediği araçların rötar yaptığını da belirtiyor. kışlak eski araçların sadece kentin doğu kısmında kullanılmasından da şikayetçi. "bu araçlar neden sadece kestel tarafında kullanılıyor?" diyor.
bursaray’ı sıklıkla kullandığını söyleyen özlem görgün “biz bunu mu hak ediyoruz? ya tam yapsalardı ya da hiç yapmasalardı. içerisi yazın çok havasız oluyor." diyor. görgün yazın havasızlıktan bir kadının bayıldığına şahit olduğunu söylüyor.
soru önergesi cevapsız kaldı
bursaray'ın ikinci el vagonları tbmm gündemine de taşındı.
chp bursa milletvekili ilhan demiröz, 11 ocak 2013'te dönemin ulaştırma, denizcilik ve haberleşme bakanı binali yıldırım'a bursaray ile ilgili yazılı soru önergesi verdi.
demiröz, 11 maddelik soru önergesinde 30 yıllık araçlara bakanlığın onay verip vermediğini, bunun türkiye'de başka örnekleri olup olmadığını ve maliyetinin hesaplanıp hesaplanmadığını sordu.
demiröz'ün soru önergesi, öngörülen cevap süresi içerisinde bakanlık tarafından yanıtlanmadı.
bursa büyükşehir belediyesi ve burulaş’tan görüşme ve araç içerisinden görüntü alma taleplerimize olumu yanıt alamadık.
Yorumlar