Portre: Handan İpekçi | Al Jazeera Turk - Ortadoğu, Kafkasya, Balkanlar, Türkiye ve çevresindeki bölgeden son dakika haberleri ve analizler

Haber analiz

Portre: Handan İpekçi

Emniyet Müdürlüğü'nün uyarısı üzerine filmi yasaklansa da siyasi meselelere değinmekten çekinmeyen yönetmen, Türkiye'de bağımsız sinemanın önemli temsilcilerinden biri.

Konular: Yaşam

handan ipekçi 1956 yılında ankara'da dünyaya geldi. gazi üniversitesi basın yayın yüksek okulu radyo televizyon bölümü’nden mezun oldu.

trt'de program asistanı olarak profesyonel hayata adım atan ipekçi, bir süre dizilerde çalıştıktan sonra sinemada asistanlık yaptı.

Handan İpekçi filmografi

  • kemençenin türküsü (belgesel, 1993)
  • babam askerde (1994)
  • büyük adam küçük aşk (2001)
  • saklı yüzler (2006)
  • çınar ağacı (2010)

yönetmen koltuğuna ilk olarak senaryosunu şair yaşar miraç'ın yazdığı ‘kemençenin türküsü’ adlı belgesel için oturdu.

1994 yılında, 12 eylül askeri darbesini çocukların dünyasından anlatan ilk uzun metrajlı filmi ‘babam askerde'yi çekti. bir işadamının maddi yardımları ile çekilen film vizyona giremeyince, ipekçi kendi imkanları ile gösterimler düzenledi ve bu şekilde yaklaşık 10 bin izleyiciye ulaştı.

film arası dergisine verdiği bir röportajında kendisinin de 12 eylül askeri darbesi’nin mağdurlarından olduğunu söyleyen ipekçi, “askerle hesaplaşacaksak bunun 12 eylül’e doğru gitmesi lazım” demişti.

türkiye'de çeşitli ödüller alan ‘babam askerde', yine yönetmenin kendi çabaları sayesinde 1995 yılında berlin film festivali'nin panaroma bölümünde gösterildi.

filmi yasaklandı

ipekçi en büyük çıkışını birçok ödül aldığı ‘büyük adam küçük aşk’ filmiyle ile yaptı.  

küçük bir kürt kızını evlatlık edinen ve inandığı önyargılardan küçük kızla psikolojik mücadelesi sonucunda kürtçe öğrenecek kadar vazgeçen emekli bir hakimin öyküsü anlatan film, antalya film festivali'nden 'altın portakal' dahil beş ödülle döndü.

ancak emniyet genel müdürlüğü’nün filmin gösterilmesi ile ilgili bazı sakıncalar olduğunu öne sürmesinin ardından , kültür bakanlığı’nın oluşturduğu kurul filmi yasakladı.

yasak gerekçe olarak ‘devletin ülkesi ve milleti ile bölünmez bütünlüğüne, milli egemenliğe, cumhuriyet, milli güvenlik, genel asayiş, kamu yararı, genel asayiş ve genel ahlak gibi konulara aykırılıklar olması şeklinde filmlerin yasaklanacağına’ ilişkin kanun maddesi sunuldu.

bağımsız sinemanın temsilcisi

bağımsız sinemanın türkiye’deki önemli kadın yönetmenlerinden biri olan ipekçi,  2006 yılında çektiği ‘saklı yüzler’de bu kez namus cinayetlerini işledi.

dört yıl aranın ardından 2010 yapımı ‘çınar ağacı’nda ise siyasi meselelere çok da değinmeden, yaşlı bir kadının kızı ile torunu arasındaki ilişkiyi konu aldı.

“sıcak, samimi, insana ulaşan bir film yapmaktı amacım” diyen ipekçi, bu filmde ilk kez nurgül yeşilçay, nejat işler gibi sinemanın yeni dönem popüler oyuncuları ile çalıştı. 

başlıca ödülleri

babam askerde

ankara film festivali, umut veren yeni senaryo yazarı, umut veren yeni yönetmen

büyük adam küçük aşk

antalya altın portakal film festivali, en iyi film, en iyi senaryo, jüri özel ödülü

kahire uluslararası film festivali, en iyi senaryo gümüş piramit

köln akdeniz film festivali, en iyi senaryo

uluslararası istanbul film festivali, halk ödülü

kaynak: al jazeera

Yorumlar

Bu sitede yer alan içerikler sadece genel bilgilendirme amacı ile sunulmuştur. Yorumlarınızı kendi özgür iradeniz ile yayınlanmakta olup; bununla ilgili her türlü dolaylı ve doğrudan sorumluluğu tek başınıza üstlenmektesiniz. Böylelikle, Topluluk Kuralları ve Kullanım Koşulları'na uygun olarak, yorumlarınızı kullanmak, yeniden kullanmak, silmek veya yayınlamak üzere tarafımıza geri alınamaz, herhangi bir kısıtlamaya tabi olmayan (format, platform, süre sınırlaması da dahil, ancak bunlarla sınırlı olmamak kaydıyla) ve dünya genelinde geçerli olan ücretsiz bir lisans hakkı vermektesiniz.
;