Portre: Neşet Ertaş | Al Jazeera Turk - Ortadoğu, Kafkasya, Balkanlar, Türkiye ve çevresindeki bölgeden son dakika haberleri ve analizler

Haber analiz

Portre: Neşet Ertaş

Babasının açtığı yoldan giden, Abdal geleneğinin en önemli temsilcisi olan Kırşehirli Ertaş, yaşayan en büyük Türk ozanıydı.

Konular: Yaşam

lüks ikramları geri çevirecek kadar mütevazı, konserine gelen izleyicileri  "ayaklarınızın turabı, gönüllerinizin hızmatçısıyım" diye selamlayacak kadar halktan biriydi neşet ertaş. en sevdiği yemek bulgur pilavıydı. sahnede devleşir, çoğu zaman kendinden geçerek okurdu türkülerini.

kırşehirli abdalların 'toplumun örnek alınmaya layık en gözde kişisi' olarak kabul ettikleri sanatçı, müziğe adanmış, maneviyatı yüksek bir hayat sürdü. 

25 eylül 2012 tarihinde, 74 yaşında kansere yenik düşen 'bozkırın tezenesi', ardından yüzlerce türkü bıraktı.  

'babamla ben aynı ruhun insanlarıyız'

saz ustası muharrem ertaş ve döne hanım'ın oğlu olan neşet ertaş, 1938'de kırşehir'de dünyaya geldi. çocukluğu yerköy'de düğünlerde köçeklik edip saz çalarak geçti.

ilkokula gittiği yıllarda önce keman, sonra da bağlama çalmayı öğrendi. babası  ile birlikte yörenin düğünlerinde sazı ile çalıp sesi ile türküler söylemeye başladı.

ertaş, etkilendiği tek kişinin babası muharrem ertaş olduğunu söyler, "babamla ben aynı ruhun insanlarıyız" derdi.

1950'li yılların sonunda istanbul'a gelen ertaş, 'neden garip garip ötersin bülbül' adlı ilk plağını ile babasına ait bir türküyle çıkardı.

almanya yılları

ertaş daha sonra ankara'ya yerleşti. bir dönem trt'de çalıştı. ancak 70'lerin sonunda tam da tanınmaya başlamışken parmaklarında yaşadığı sağlık sorunları nedeniyle saz çalamaz hale geldi ve kardeşinin daveti üzerine almanya'ya gitti. ertaş'ın 'küstürüldüğü' için ülkesini terk ettiğini öne sürenler de oldu.

uzun yıllar almanya'da kalan sanatçı burada gurbetçi düğünlerinde saz çalıp türkü söylemeye devam etti. 2000 yılında dönemin kültür bakanlığı güzel sanatlar genel müdürü ve aynı zamanda yakın dostu olan bayram bilge tokel’in ısrarı üzerine, 23 yıl sonra türkiye'ye döndü. istanbul'da açık hava'da verdiği konser ile dönüşünü sevenlerine duyurdu.

ikna olmasının nedeni yok olmaya yüz tutan abdal geleneğini yaşatmak için kendisinden yadım istenmesiydi. türkiye’ye döndükten sonra ‘ustalar müzik ve oyun topluluğu’ kurulmasına ve abdalların işe alınmasına öncülük etti.

'devlet sanatçılığını' geri çevirdi

ertaş, süleyman demirel'in cumhurbaşkanlığı zamanında kendisine sunulan 'devlet sanatçılığı' ünvanını geri çevirmişti. ancak 2006 yılında tbmm tarafından kendisine sunulan 'üstün hizmet' ödülünü kabul etti.

ertaş, "o dönem süleyman demirel cumhurbaşkanıydı. devlet sanatçılığı bana teklif edildi. ben, 'hepimiz bu devletin sanatçısıyız, ayrıca bir devlet sanatçısı sıfatı bana ayrımcılık geliyor' diyerek teklifi kabul etmedim. ben halkın sanatçısı olarak kalırsam benim için en büyük mutluluk bu. şimdiye kadar devletten bir kuruş almadım, bir tek tbmm tarafından üstün hizmet ödülünü kabul ettim. onu da bu kültüre hizmet eden ecdatlarımız adına aldım" demişti.

unesco tarafından 2009 yılında  'yaşayan insan hazinesi' kabul edilen ertaş, 25 nisan 2011 tarihinde itü devlet konservatuvarı tarafından fahri doktora ödülüne layık görülmüştü.

neşet ertaş'ın albümleri

1988 – gönül ne gezersin seyran yerinde
1988 – kendim ettim kendim buldum
1988 – kibar kız
1989 – hapishanelere güneş doğmuyor
1989 – sazlı sözlü oyun havaları
1990 – gel gayri gel
1992 – türküler yolcu
1992 – gitme leylam
1993 – kova kova indirdiler yazıya
1995 – seçmeler 2
1995 – seçmeler 3
1995 – seher vakti
1995 – altın ezgiler 3
1996 - polis lojmanları
1997 – benim yurdum
1998 – gönül yarası
1999 – zülüf dökülmüş yüze
1999 – gönül dağı
1999 – muhur gözlüm
1999 – zahidem
1999 - neredesin sen
1999 - gönül dağı

kaynak: al jazeera ve ajanslar

Yorumlar

Bu sitede yer alan içerikler sadece genel bilgilendirme amacı ile sunulmuştur. Yorumlarınızı kendi özgür iradeniz ile yayınlanmakta olup; bununla ilgili her türlü dolaylı ve doğrudan sorumluluğu tek başınıza üstlenmektesiniz. Böylelikle, Topluluk Kuralları ve Kullanım Koşulları'na uygun olarak, yorumlarınızı kullanmak, yeniden kullanmak, silmek veya yayınlamak üzere tarafımıza geri alınamaz, herhangi bir kısıtlamaya tabi olmayan (format, platform, süre sınırlaması da dahil, ancak bunlarla sınırlı olmamak kaydıyla) ve dünya genelinde geçerli olan ücretsiz bir lisans hakkı vermektesiniz.
;