Son tren uğurlandı | Al Jazeera Turk - Ortadoğu, Kafkasya, Balkanlar, Türkiye ve çevresindeki bölgeden son dakika haberleri ve analizler

Son tren uğurlandı

Haydarpaşa Garı'nda toplanan yaklaşık 300 aktivist Ankara seferini yapan son treni yolcu etti. Gruplar 'Alışveriş merkezine hayır' dedi.

Konular: Yaşam

Haberin Öne Çıkanları

'Ulaşım temel haktır'

'Gar, müze olsun'

İki yıl sefer yok

Yüksek hızlı tren çalışmaları sebebiyle 30 ay boyunca banliyö hariç şehirlerarası seferler yapılmayacak. [AJT]

haydarpaşa garı’ndan salı akşamı 23:30’da son tren hareket etti. ankara’ya doğru yola çıkan fatih express’ini 300 kadar aktivist protestolarla yolcu etti. makinist hakan kocakaya idaresindeki son trenin kalkışından yaklaşık 1.5 saat önce kalabalık garda toplanmaya başladı. kültür ve tabiat varlıklarını koruma kurulu tarafından kasım 2011'de ticaret alanına dönüştürülmesini amaçlanan garda toplanan kalabalık haydarpaşa’nın geleceğinden endişe duyduklarını aktardı.

2010'da yanmıştı

2. abdülhamid döneminde bir alman firmasına yaptırılan haydarpaşa garı, 19 ağustos 1908 tarihinde istanbul-bağdat demiryolu hattının başlangıç istasyonu olarak hizmete açıldı. 1917'de i. dünya savaşı sırasında gar deposunda bulunan cephanelere yapılan bir sabotajda çıkan yangın sonucu, binanın büyük bir bölümü hasar gördü. bina yeniden onarılarak bugünkü şeklini aldı. tren garı son olarak 28 kasım 2010’da çıkan yangında zarar gördü. garın dördüncü katı kullanılamaz hale geldi, çöken çatı geçici olarak sacla kapatıldı.

ellerinde pankartlar olan gruplar, 'yük taşıyan raylar yolcu taşısın' ve 'ulaşım hakkı engellenemez' şeklinde sloganlar attı. trenin kalkış saatini bekleyen bir yolcu “haydarpaşa’nın kapatılması anayasal bir hak olan seyahat özgürlüğünün elimizden alınması anlamına geliyor” diye konuştu. haydarpaşa ile ilgili kararı eleştiren bir diğer yolcu ise “eğer bizim için bir şey yapılıyorsa, bize sorulmalı” dedi.

garda onlarca sivil ve üniformalı polis görev yaptı. bir sivil polis memuru ise eylemcilerin güvenliği için son seferin yapılacak olması sebebiyle garda bulunduklarını aktardı.

‘gerçekler söylenmiyor’

kamu emekçileri sendikaları konfederasyonu’na (kesk) bağlı birleşik taşımacılık sendikası’na mensup bir grup pankart açarak ‘haydarpaşa halka kapatılamaz’ sloganları eşliğinde eylem yaptı. al jazeera’ye açıklama yapan grup üyesi makinist emrullah demircan, haydarpaşa’nın yeniden açılacağına inanmadıklarını aktardı.

al jazeera’ye konuşan bir diğer isim olan türk komünist partisi merkez komitesi üyesi aydemir güler, “haydarpaşa’nın daha sonrasında bir otel mi yoksa alışveriş merkezi haline mi getirilmek istediğini bilmiyoruz. gerçekler halka söylenmiyor” dedi.

şehrin böyle tarihi bir yapısı hakkında söz sahibi olması gereken kişinin halk olması gerektiğini söyleyen güler “hareket etmek üzere olan trenin son tren olmasını engelleyemedik ama bir süreliğine son tren olacak. haydarpaşa türkiye halkına geri dönecek. yağma merkezi olmayacak” diye konuştu.

güler “haydarpaşa’nın istanbul trafiği açısından işlevini yitirdiği yalanlardan birisidir. buranın alışveriş merkezi veya otel olması, halkın 100 yıl sonra artık burayı kullanamaması anlamına geliyor” diye ekledi.

‘haydarpaşa müze olsun’

al jazeera’ye açıklama yapan aktivist, yaşadığı şehir olan istanbul’a sosyoekonomik yapısı ile birlikte sahip çıkmak için haydarpaşa’ya geldiğini söyledi. haydarpaşa’nın otele dönüşeceğine dair kuşkularının olduğunu söyleyen aktivist “bundan önceki bir takım yaklaşımlar, basında yer alan haberler beni buraya getirdi”  dedi.

istanbul’un çok merkez yerinde konuşlanmış bu tarihi garın öneminin büyük olduğunu söyleyen aktivist “bütün edinimler satılıyor. buranın da aynı şekilde pazarlanacağı endişesi taşıyorum. demokratik tepkimi koymak için buradayım” diye konuştu. haydarpaşa garı kaldırıldığı takdirde müzeye dönüşmesini istediğini söyleyen eylemci, “fransa’daki orsay müzesi eski bir tren istasyonuydu. bütün dünya akın akın o müzeyi gezmeye gidiyor. burası neden olmasın?” diye ekledi.

iki yıl sefer yok

haydarpaşa garı, kadıköy meydanı ve harem otogarı'nın bulunduğu bölgenin kültür, turizm, ticaret alanına dönüştürülmesini amaçlayan imar planı kültür ve tabiat varlıklarını koruma kurulu tarafından kasım 2011'de onaylanmıştı.

'tcdd ile istanbul büyükşehir belediyesi arasında 2007′de imzalanan protokole dayanan proje planında haydarpaşa gar binasının giriş katının gar hizmeti kapsamında kullanılması, zemin ve üst katlar ise müze, konser, sergi, kültürel tesis ve konaklama amaçlı kullanılması ön görülüyor.

yüksek hızlı tren (yht) çalışmaları sebebiyle iki yıl boyunca banliyö hariç şehirlerarası seferler yapılmayacak. ulaşım kocaeli-istanbul arasında otobüs seferleri ile sağlanacak. gebze- haydarpaşa hattı arasındaki banliyö trenleri de haziran ayında sona erecek.

kaynak: al jazeera

Yorumlar

Bu sitede yer alan içerikler sadece genel bilgilendirme amacı ile sunulmuştur. Yorumlarınızı kendi özgür iradeniz ile yayınlanmakta olup; bununla ilgili her türlü dolaylı ve doğrudan sorumluluğu tek başınıza üstlenmektesiniz. Böylelikle, Topluluk Kuralları ve Kullanım Koşulları'na uygun olarak, yorumlarınızı kullanmak, yeniden kullanmak, silmek veya yayınlamak üzere tarafımıza geri alınamaz, herhangi bir kısıtlamaya tabi olmayan (format, platform, süre sınırlaması da dahil, ancak bunlarla sınırlı olmamak kaydıyla) ve dünya genelinde geçerli olan ücretsiz bir lisans hakkı vermektesiniz.
;