Fransa

'Söyleyecek söz bulamıyorum'

Fransa'nın güneyinde 150 kişinin öldüğü uçak kazasını araştıran savcılık, yardımcı pilotun uçağı kasten düşürmüş olabileceği üzerinde duruyor. Havayolları CEO'su pilot seçme konusunda bir şüpheleri olmadığını söyledi.

Konular: Fransa, Avrupa

germanwings'in bağlı olduğu lufthansa havayolları ceo'su carsten spohr açıklamasında pilotları özenle seçtiklerini söyledi.

"söyleyecek söz bulamıyorum. yardımcı pilotun sağlık durumu iyiydi, uçuşa yüzde yüz elverişliydi. 2008’de lufthansa’da eğitime başladı. bir ara eğitimine ara verdi ancak daha sonra 2013’te bitirdi. pilotların kokpitten ayrılmasına dair bir kısıtlama yok; lavaboya gidebilirler, acil bir şey yoksa çıkabilirler. bu prosedürün değişip değişmemesi sadece bizim kararımız değil. bütün sağlık testlerinden başarıyla geçmişti. tekrar ediyorum, ekibimize pilot seçme prosedürümüze dair hiçbir şüphemiz yok. lufthansa bütün pilotlarını çok özenle seçer ve çok sıkı bir eğitimden geçirir. kendini öldürmek isteyen bir insan yanında 149 kişiyi de öldürmüşse buna intihar denemez."

spohr, kazada hayatını kaybeden yolcuların yakınlarına tazminat ödeyeceklerini de belirtti.

'2. pilot kasten düşürmüş olabilir'

kazayı araştıran marsilya savcılığının elde ettiği bulgular, uçağın yardımcı pilot tarafından kasten düşürülmüş olabileceğini gösteriyor. savcı brice robin, uçağın dağa çarpmadan önceki 8 dakikalık inişinin yardımcı pilotun kontrolünde gerçekleştiğini bildirdi. ilk bulgulara göre, yardımcı pilot, kaptan pilot dışarı çıktığında kapıyı kilitledi ve kasıtlı olarak kapıyı açmadı.

savcı, uçağın 8 dakikalık inişi sırasında hızının arttığını, bunun da ancak pilot kontrolünde gerçekleşebileceğini söyledi. savcılığın verdiği bilgiler, pilotların oksijensiz kalarak öldüğü iddialarını da çürüten nitelikte. savcılığa göre yardımcı pilot 8 dakika boyunca hayattıydı ve rahat nefes alabiliyordu. ancak marsilya'daki hava kontrol biriminin hiçbir çağrısına cevap vermedi. 

ses kayıtlarına göre, uçak dağa çarpmadan hemen önce yolcuların çığlıkları duyuluyor. savc bunun öncesinde ise yolcuların hiçbir şeyin farkında olmadığını belirtti. 

almanya ulaştırma bakanı alexander dobrindt de uçağın düşüş şekliyle ilgili savcılığın vardığı tespitin mantıklı olduğunu, diğer karakutuların bulunmasıyla olayla ilgili yeni ayrıntıların ortaya çıkabileceğini söyledi. 

'terör saldırısı değil'

marsilya savcılığı, ellerindeki bulgular ışığında şu an için olayın bir terörist saldırı olmadığı görüşünde. savcılık andreas lubitz isimli alman uyruklu 28 yaşındaki yardımcı pilotun 'aranan bir terörist' olmadığını da açıkladı.

savcı, "yardımcı pilot intihar etmiş olabilir mi?" yönündeki soruya ise "intihar eden kişiler bunu genellikle yalnızken yaparlar, bunun bir intihar olduğunu sanmıyorum" yanıtını verdi. 

Uçağı kasten düşürdüğünden şüphelenilen yardımcı pilot Andres Lubitz'in sosyal medya hesabındaki profil fotoğrafı.
[[Fotoğraf: Reuters]]

'630 saat uçuş tecrübesi vardı'

germanwings'in bağlı olduğu lufthansa havayolları yardımcı pilot andreas lubitz'in, eylül 2013'ten beri şirketlerinde çalıştığını ve 630 saat uçuş tecrübesi olduğunu açıkladı.

germanwings'te göreve başlamadan önce almanya'nın bremen kentindeki lufthansa uçuş eğitim merkezi'nde eğitim gördüğü belirtildi.

'yolcu ve pilotların aileleri ayrı yerlerde bekletiliyor'

kazada hayatını kaybedenlerin aileleri ve yakınları barcelona ve düsseldorf'tan kalkan iki uçakla kaza bölgesine getirildi. fransa içişleri bakanlığı yetkilisi pierre-henry brandet ailelerin olay yerinde kazayla ilgili incelemeyi yürüten savcıyla görüşeceğini söyledi.

savcı brice robin, mürettebatın aileriyle yolcuların ailelerinin ayrı ayrı yerlerde bekletildiğini söyledi.

kaza haberinin ardından barcelona ve düsseldorf'taki havalimanlarına koşan aileler için kriz masası kurulmuş ve psikolojik destek veriliyordu.

cenazeler aranıyor

enkazında kurbanların cenazelerini arama çalışmaları sabah saatlerinden beri devam ediyor. 

deniz seviyesinden 1500 metre yükseklikte bulunan ve sarp arazide yaklaşık 1,5 hektar (15 bin metrekare) alana yayılan enkazda arama çalışmalarını adli tıp uzmanları ve tırmanma tecrübesi olan polislerden oluşan bir ekip yürütüyor. sadece helikopterle ulaşılan enkaz bölgesinde güvenliği sağlamak için 5 polis geceyi dağda geçirdi. bölgedeki hava şartlarının arama için müsait olduğu bildirildi. 

Soruşturmayı yürüten Savcı Brice Robin'in kazanın oluş şekline dair açıklamalara gazeteciler yoğun ilgi gösterdi.
[[EPA]]

irtifa kaybederek yüksek bir hızla çakıldığı tahmin edilen uçağın enkazı paramparça olmuş durumda. bugüne kadarki birçok uçak kazasının aksine, etrafa saçılan parçaların bir uçak enkazına ait olduğunu belli edecek şekilde kuyruk, kanat ya da gövdeye ait büyük bir kalıntı yok. en büyük parça yaklaşık 3 metre büyüklüğünde. 

diğer karakutular aranıyor

fransa polisi cesetlerin toplanmasının günler sürebileceği düşüncesinde. parçalanmış olan cenazelerin teşhiş edilmesi de uzun zaman alabilir. bunun için ailelerden dna örnekleri alınıyor. 

enkazda aranan başka önemli kalıntı ise uçağın diğer karakutuları. kazanın nedeninin tam olarak anlaşılması buradan elde edilecek ipuçlarına bağlı.

Otobüsle olay yerine götürülen bir kazazede yakınının düşünceli hali objektife takılıyor.
[[EPA]]

'kokpitte bir pilot vardı'

ilk bulunan karakutudaki ses kayıtlarına göre, pilotlardan birinin çarpma anında kokpitte olmadığı iddia ediliyordu. bu bilgi alman savcı tarafında da doğrulandı. savcı christoph kumpa, ancak kokpitte olanın yardımcı pilot mu yoksa birinci pilot mu olduğunun kesin bilinmediğini belirtti. 

ses kayıtlarında yükselişini tamamladıktan sonra bir pilotun kokpitten ayrıldığı ancak daha sonra içeri giremediği anlaşılıyor. kazayla ilgili soruşturma ekibinde yer alan bir isim, afp haber ajansına yaptığı açıklamada "dışarıda kalan kişi önce kapıya hafifçe vuruyor ancak yanıt gelmiyor. daha sonra kapıya daha sert şekilde vuruyor ancak kokpitten hiç ses gelmiyor. kayıtlarda, dışarıdaki kişinin kapıyı kırmaya çalıştığını duyabiliyorsunuz" ifadelerini kullandı.

pilotun dışarı niye çıktığının anlaşılamadığını anlatan yetkili, "kesin olan şu ki, çarpma sırasında kokpitteki pilot yalnız ve kapıyı açmıyor" ifadesini kullandı.

yolcuların uyrukları tespit ediliyor

germanwings havayolu şirketi, fransa’nın güneyindeki alp dağları'nda bir kayak merkezi yakınlarında düşen uçağındaki 150 kişinin uyruklarını tespit etmeye başladı. schengen bölgesindeki uçuşta pasaport kontrolü yapılmaması ve çifte vatandaşlığa sahip yolcular olması nedeniyle süreç yavaş işliyor. düşen uçakta bulunan yolculardan birinin türk kökenli olduğu kesinleşti.

yolcu yakınlarının da yardımıyla şirketin şimdiye dek edindiği bilgilere göre yolcuların uyrukları şöyle:

72 alman, 35 ispanyol, 2 avustralyalı, 2 arjantinli, 2 iranlı 2 venezuelalı, 2 abd'li, 1 ingiliz, 1 hollandalı, 1 kolombiyalı, 1 meksikalı, 1 japon, 1 danimarkalı, 1 belçikalı, 1 israilli.

buna karşın çarşamba günü ingiltere dışişleri bakanı philip hammond, ölenlerden en az üçünün ingiltere vatandaşı olduğunu söyledi. ispanya hükümeti de ölenlerden en az 49'unun ispanyol vatandaşı olduğunu açıkladı.

kaynak: afp

Yorumlar

Bu sitede yer alan içerikler sadece genel bilgilendirme amacı ile sunulmuştur. Yorumlarınızı kendi özgür iradeniz ile yayınlanmakta olup; bununla ilgili her türlü dolaylı ve doğrudan sorumluluğu tek başınıza üstlenmektesiniz. Böylelikle, Topluluk Kuralları ve Kullanım Koşulları'na uygun olarak, yorumlarınızı kullanmak, yeniden kullanmak, silmek veya yayınlamak üzere tarafımıza geri alınamaz, herhangi bir kısıtlamaya tabi olmayan (format, platform, süre sınırlaması da dahil, ancak bunlarla sınırlı olmamak kaydıyla) ve dünya genelinde geçerli olan ücretsiz bir lisans hakkı vermektesiniz.
;