Buz dağları hala tehlikeli

Bilim adamları, özellikle fırtına anlarında son teknolojinin bile okyanusun derinliklerinde saklı kütleleri fark etmekte yetersiz kalabileceği konusunda uyardı.

Konular: Yaşam

Haberin Öne Çıkanları

Son ölümlü kaza 1959'da

Yılda ortalama

iki çarpışma

Uzmanlar deniz çok dalgalı olduğunda buz dağlarının gözden ve radarlardan kaçabileceğini söylüyor. [AFP]

titanic'in 1514 yolcusuyla batışından 100 yıl sonra, radarlar ve uydularla yakından gözetlenmesine rağmen buz dağları deniz ulaşımı için hala tehdit oluşturuyor.

bilim adamları, son bir asırdır teknolojideki ilerlemelere rağmen insan gözünün buz dağlarını tespit etmek için hala en iyi yöntemlerden biri olduğunu belirtiyor.

titanic faciasından sonra 1913'te kurulan uluslararası buz dağı izleme kuruluşu’ndan (iip) michael hicks, buz dağlarının hareketli olmaları ve akıntıyla sürüklenmeleri nedeniyle en tehlikeli cisimler olduğunu belirterek, "deniz çok dalgalı olduğunda, gözden ve radarlardan kaçabilir" dedi.

farklı metotlar denendi

iip, atlantik'in kuzeybatısında yarım milyon deniz miline (1,7 milyon km2) eşdeğer bir alanı, özellikle terra nova ve labrador yakınlarına grönland'dan koparak yığılan buz dağlarının oluşturduğu koridoru izliyor.

buz dağlarını bir dönem kırmızıya boyamayı deneyen iip, ayrıca buz dağlarına radyo vericisi yerleştirmeyi de planlamıştı.

kuruluş, buz dağı tehdidini ortadan kaldırmak amacıyla 1959'da 70 metre yükseklikte ve 145 metre genişlikte bir buz dağına 400 kiloluk 20 bomba atmıştı, ancak bu eylem de çok etkili olmadı ve buz dağı sadece birkaç parçaya bölündü.

olasılık artsa kaza sayısı azaldı

kanada ulusal araştırma kurulu (cnr) uzmanı brian hill de günümüzde bir buz dağına çarpma olasılığının 2 binde bir ve titanic faciasının meydana geldiği nisan 1912'deki oranın iki katından fazla olduğuna işaret ederek, yılda ortalama iki geminin buz dağına çarparak kayıtlara geçtiğini söyledi.

ancak cnr'nin verilerine göre de buz dağı kazaları 1913'ten bu yana düşüş gösteriyor. kuzey yarıkürede, 1912'den sonraki 25 yılda 170 kaza meydana gelirken, 1980 ve 2005 arasında 57 çarpışma görüldü.

grönland'ın güneyinde ocak 1959'da hans hedtoft adlı geminin içindeki 95 kişiyle batmasından bu yana buz dağı bağlantılı ölümlü hiçbir kaza kaydedilmedi.

kasım 2007'da mv exploler kruvaziyer gemisi antarktika açıklarında bir buz dağına çarptı, 100 yolcu ve 54 kişilik mürettebat kurtarılabildi.

kaynak: ajanslar 

Yorumlar

Bu sitede yer alan içerikler sadece genel bilgilendirme amacı ile sunulmuştur. Yorumlarınızı kendi özgür iradeniz ile yayınlanmakta olup; bununla ilgili her türlü dolaylı ve doğrudan sorumluluğu tek başınıza üstlenmektesiniz. Böylelikle, Topluluk Kuralları ve Kullanım Koşulları'na uygun olarak, yorumlarınızı kullanmak, yeniden kullanmak, silmek veya yayınlamak üzere tarafımıza geri alınamaz, herhangi bir kısıtlamaya tabi olmayan (format, platform, süre sınırlaması da dahil, ancak bunlarla sınırlı olmamak kaydıyla) ve dünya genelinde geçerli olan ücretsiz bir lisans hakkı vermektesiniz.
;